Fordon
Conti testar däck av maskrosgummi
Bildäck tillverkade av gummi från maskrosor. Continental bygger en pilotanläggning för att utvinna latex ur detta ogräs.
Tillsammans med forskare från Fraunhoferinstitutet för molekylärbiologi bygger Continental nu en pilotanläggning för att optimera utvinningen av latex från maskrosor så att materialet blir användbart i storskalig produktion av bildäck.
I likhet med andra studier, och kunskap som daterar sig bakåt i tiden till 1930-talets Sovjetunion, riktar man särskilt in sig på studier av den ryska maskrosen Taraxacum kok-saghyz, vars vita latexsaft är speciellt lämpad för storskalig produktion.
Avsikten är att göra sig oberoende av latex från gummiträd, där man i krissituationer kan bli utan råvaran. Under andra världskriget gjordes försök med gummiframställning av rysk maskros även i Sverige.
Fördelen med maskrosor, förutom att de kan odlas på nordliga breddgrader, är att växten ger avkastning redan första året. Maskrosor är även motståndskraftiga mot skadeinsekter.
De första däcken tillverkade av maskroslatex ska inom de närmaste åren börja rulla på vägarna. Råvaran har enligt forskarna samma kvalitet som den kautschuk som vanligtvis importeras från subtropiska länder.
Pilotanläggningen i tyska Münster ska få en kapacitet på flera ton latex per år.