Fordon

Concept-i lär sig dina vanor och beteenden

Foto: Toyota
Foto: Toyota
Foto: Toyota
Foto: Toyota
Foto: Toyota

Genom att mäta ögonrörelser, ansiktsuttryck och gester kan Concept-i avgöra om du är förbannad, och massera din rygg om du verkar spänd. På Tokyo-mässan kommer Toyota även visa upp minibussen som klarar 100 mil, emissionsfritt.

Publicerad

Toyota tar med sig en rad framtidsvisioner till Tokyo Motor Show. De kallar sitt senaste avslöjande för ”Fine-Comfort Ride”. Det 4,83 meter långa konceptet ska demonstrera framtidens minibuss. Det är ett vätgasdrivet bränslecellsfordon, och enligt Toyotas körcykler räknar de med att Fine-Comfort Ride ska få en räckvidd på 100 mil.

De två elmotorerna sitter i hjulen, vilket ger en längre hjulbas än många existerande minibussar – trots en kortare fordonslängd. I den diamantformade kupén ger fyra stolar och en soffa plats för sex personer.

Ett annat dragplåster är den nya konceptfamiljen ”i”. Redan under början av året visade Toyota upp Concept-i på CES-elektronikmässan i Las Vegas. Elfordonet har plats för fyra – men det Toyota främst vill visa upp är en avancerad artificiell intelligens som använder djupinlärning.

Genom att fordonet lär sig om förarens vanor och beteenden – blir det bättre på att hantera potentiella risker. Bland annat kartläggs förarens ögonrörelser, ansiktsuttryck och gester. På så sätt kan bilen räkna ut om personen är trött – eller förbannad. Kupéns belysning ändras för att balansera ditt humör, och om du verkar spänd så börjar sätet massera din rygg. Om bilen tycker att du verkar för trött så kan den ta över körningen.

Nästa bil i familjen är det mindre syskonet Concept-i Ride. Tillverkaren har inte avslöjat mer om drivningen än att räckvidden förväntas ligga på 10-15 mil. Bilen har plats för två och ska kunna köras autonomt eller manuellt.

Måsvingedörrar bidrar till att göra insteget smidigt. Den ena stolen ska kunna fällas åt sidan, vilket gör det enkelt för en rullstolsburen person att ta sig in på förarplatsen. Där har ratten och pedalerna ersatts av handkontroller. Toyota har för avsikt att börja tester i trafik av de autonoma system som sitter Concept-i-familjen omkring 2020, hemma i Japan.

Tillverkaren toppar familjen med Concept-i Walk – ett Segway-liknande fordon. Även lilla trehjulingen är ”smart”, bland annat med ett system som kan undvika kollisioner. Hjulavståndet ska kunna ökas för att göra konceptet säkrare vid högre farter. Räckvidden sägs ligga på mellan 1-2 mil.