Fordon
Cadillac vill köra om Tesla – släpper autopilot
Cadillac lanserar ”Super Cruise” – en semi-autonom funktion. Foto: Cadillac
Racet mot autonoma bilar är i full gång, och bland tillverkarna som ligger långt fram finns Tesla, Mercedes, Ford och Volvo. Men nu blandar sig biljätten General Motors in i leken.
I höst kommer GM-märket Cadillac att lansera en CT6 med ”Super Cruise” – en semi-autonom funktion som enligt tillverkaren är ”industrins första äkta handsfree-teknologi för körning”.
Tidigare krävde inte Teslas system att föraren höll händerna på ratten när bilen körde autonomt. Men efter det att några ägare roat sig med att sätta sig i baksätet på Teslabilar i full färd – valde tillverkaren att uppdatera funktionen. Numera krävs det att föraren har händerna på ratten.
Detta kommer inte krävas i Cadillacen. Dock finns det säkerhetssystem som hindrar föraren från att lämna stolen. I Super Cruise sitter en förarriktad kamera på ovansidan av rattstången. Denna använder infrarött ljus för att följa förarens huvudposition – och kameran kan på så sätt avgöra om denne är fokuserad på något annat.
– När vi utvecklade Super Cruise så visste vi att det var viktigt att hålla förarens fokus. Det är därför vi har lagt till en förar-uppmärksamhets funktion, för att insistera på övervakning, säger Barry Walkup, ansvarig för Super Cruise.
Om kamerasystemet känner av att föraren inte har uppmärksamhet på körningen kommer den påminna om att man faktiskt kör. Fortsätter föraren att vara ofokuserad kommer uppmaningarna eskaleras. Dessa kan vara ljus på ratten, visuella uppmaningar i instrumenteringen eller taktila varningar i sätet. I de fall systemet avgör att föraren inte går att få kontakt med kommer bilen att stanna och kontakta larmcentral via OnStar (GM-koncernens förarassistanscenter).
Läs mer:
Men kameran är inte den enda ”säkerhetsspärren” i systemet. Cadillac säger att de Lidar-mappat ”alla större motorvägar i USA och Kanada” – och att Super Cruise bara går att sätta igång på de sträckor tillverkaren godkänt.
– Super Cruise tillåter handsfree-körning men fungerar bara i de miljöer där den gör störst nytta. Även om det är tekniskt möjligt att använda tekniken på andra gator och vägar, så känner vi att det här begränsade tillvägagångssättet är bäst för att bygga förtroende och entusiasm hos konsumenter och myndigheter, säger Barry Walkup.
Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev!
Autonoma bilar – det här betyder nivåerna
SAE International har definierat självkörande bilar i fem nivåer. Dessa är:
Nivå 0: Automatiska system har ingen kontroll över fordonet, men kan ge varningar.
Nivå 1: Förare måste vara redo att ta över kontrollen av bilen närsomhelst. Automatiska system kan inkludera funktioner som adaptiv farthållare, parkeringsassistent med automatisk styrning och filhållarassistent (LKA) typ 2.
Nivå 2: Föraren måste upptäcka objekt och händelser och kunna agera i de fall de automatiska system inte fungerar korrekt. De automatiska systemen klarar av att accelerera, bromsa och styra. De automatiska systemen kopplas ur direkt då föraren tar över.
Nivå 3: Under vissa, tydligt definierade, förhållanden klarar bilen att sköta sig själv. Dock är föraren fortfarande nödvändig.
Nivå 4: Som nivå 3, men med skillnaden att under rätt omständigheter så krävs det ingen förare. Utanför dessa förhållanden måste bilen kunna hantera situationer på ett säkert sätt i de fall förare inte har kontroll.
Nivå 5: Förutom att bestämma destination samt starta systemet – är mänsklig inblandning överflödig. Det automatiska systemet kan köra överallt där det är tillåtet att köra samt klarar av att ta beslut på egen hand.