Fordon

Byt skoter med ett knapptryck

Foto: Magnus Mikaelsson
Foto: Magnus Mikaelsson
Foto: Magnus Mikaelsson
Foto: Magnus Mikaelsson

En enkel knapptryckning förvandlar fritidsskotern till ett arbetsfordon som klarar tunga lass. Hemligheten ligger i styrelektronik som får skotern att byta egenskaper medan du kör.

Publicerad

Ny Tekniks provtur startar på en smal skoterled i tät skog utanför Krokom i Jämtland.

Vi brummar fram i sakta mak på lägsta körläge. Snart blir sikten bättre och leden bredare - dags att byta körläge. Ett lätt tryck med vänstertummen på skoterhandtagets mellersta knapp och farten ökar. Samtidigt skvallrar en dovare ton om att varvtalet sjunkit. När vi kör ut på en öppen myr ökar hastigheten ytterligare med en ny knapptryckning. Nu sjunker såväl varvtal som bränsleförbrukning.

Att växla ett fordon under färden låter kanske inte så märkvärdigt. Men i skotervärlden är innovationen från Krokom en nyhet. I traditionella skotrar sitter en mekanisk variator, en steglös växellåda. Ett visst varvtal på bensinmotorn, ger en viss bestämd utväxling. Fjädrar och viktarmar tvingar med hjälp av centrifugalkraften en gummirem att löpa med en större eller mindre radie mellan två svagt koniska remskivor. Enda sättet att förändra skoterns köregenskaper är att låta en verkstad byta ut delar av mekaniken.

Utvecklingsföretaget Pivarios variator styrs i stället elektriskt.

En liten elmotor bestämmer noggrant remskivornas position och därmed utväxlingen. Ett visst varvtal motsvaras av olika utväxlingar beroende på vilket körläge man valt.

John Jonsson, som tidigare tävlat i skoter, har grundat företaget tillsammans med pappa Rolf Jonsson. Utvecklingsarbetet började redan år 2000.

- Det har varit svårt. Miljön är tuff med temperaturer under huven som kan gå från minus 30 till plus 120 på tio minuter, höga varvtal på motorerna och vibrationer från motorn, säger han. På sikt vill han satsa på fyrhjulingar, en betydligt större marknad än snöskotrar. Men nu när variatorn lanseras på bred front är det skotrar som gäller. Den röda variatorn finns redan installerad på cirka 90 skotrar, samt 30 mindre skogsfordon. Företaget har knutit till sig ett 30-tal återförsäljare. En bra start, men John Jonsson räknar inte med någon promenadseger.

- Vi är ett litet företag i en väldigt konservativ bransch.

Dels ska återförsäljarna övertygas, dels ska skoterägare lockas att betala 15 000 kronor för en ny variator. Man sparar visserligen en slant på minskat underhåll, och när man byter skoter tar man med sig variatorn. Fredrik Smith, som ansvarar för försäljningen, tvekar dock inte om vad den största fördelen är.

- Du får ut mycket mer av din maskin, förklarar han och ger sig på en brant backe.

Han demonstrerar hur man kan krypköra uppför utan att ta sats. Inget remslir här inte. Sedan motorbromsar han i den obehagligt branta utförslöpan. Det hade aldrig gått med en traditionell variator.

(Artikeln korrigerad och uppdaterad 08 01 09)

Pivario

*Ort: Krokom.

*Grundades: 2004.

*Antal anställda: 6.

*Patent: Ett godkänt i Sverige och USA.