Fordon

Bulkjätte får krockskydd i skrovet

Ett bulkfartyg av samma typ som det krockskyddade nybygget. Foto: Mitsui
Röda och gula partier byggda med det hållfasta stålet. Foto: Mitsui

En ny typ av plastiskt stål, som ger tre gånger bättre krockskydd än vanligt, används i ett nybyggt bulkfartyg.

Publicerad

Det är japanska Mitsui OSK Lines som låtit bygga ett 300 meter långt bulklastfartyg med ett dödviktstonnage på 206600 ton med det nyutvecklade stålet utmed långsidorna.

Stålplåtarna kallas Nsafe-Hull och har tagits fram av ståltillverkaren Nippon Steel and Sumitomo Metall tillsammans med två sjöforskningsinstitut.

Plåtar av den nya stålkvaliteten är enligt företaget lätta att forma och har god svetsbarhet. De har tre gånger så hög hållfasthet som traditionell stålplåt som används inom sjöfarten.

De plastiska egenskaperna ska hindra vatten att tränga in vid en sidokollision, liksom olja från att flöda ur fartyget.

3000 ton plåt av typent Nsafe_Hull har använts utmed långsidorna samt för tillverkning av bränsletankarna.

Fartyget sjösattes i början av augusti vid Imarabis varv i Saijo i Japan. Varvet ska marknadsföra stålet även för byggen av andra fartygstyper än för bulklastfartyg.