Fordon

Brett stöd för höghastighetståg

Snabbtåg på provtur i Turkiet. Foto: Alloverpress

Alliansen vill bygga höghastighetsbanor mellan Sveriges tre storstäder. Det meddelades vid ett utspel i Visby under onsdagen.

Publicerad

Alliansen lovar att avsätta 140 miljarder kronor på stambanor för höghastighetståg för att knyta samman Stockholm, Göteborg och Malmö om de vinner valet. Banorna kan börja byggas 2017 och vara klara runt år 2035.

-Det blir den största järnvägsutbyggnaden sedan 1800-talet, säger Folkpartiledaren Jan Björklund till TT.

Partierna räknar med att de nya stambanorna ska kunna klara hastigheter upp till 320 kilometer i timmen. Enligt Trafikverket skulle det innebära att restiden mellan Stockholm och Göteborg bara skulle bli två timmar. Resan mellan Stockholm och Malmö skulle bara ta 2,5 timmar.

Regeringen har sedan tidigare beslutat om nya banor på Ostlänken, mellan Järna och Linköping, samt en del av sträckan mellan Göteborg och Borås. Då talades det om hastigheter på 250 kilometer i timmen, men Trafikverket öppnade mycket tidigt för möjligheten att planera bygget för högre hastigheter.

Trafikverket har tidigare uppskattat kostnaderna för nya höghastighetsbanor mellan Stockholm, Göteborg och Malmö till 110-170 miljarder och föreslagit höjda banavgifter och medfinansiering från kommuner och landsting för att betala för bygget.

Alliansen förlitar sig också på medfinansiering, men vill även utreda om en ny infrastrukturskatt kan vara en möjlighet för att få råd med höghastighetsbanorna. Det skulle i så fall vara en geografiskt avgränsad skatt som läggs på kommersiella fastighetsägare mot att värdet på deras mark ökar. Egnahem och flerbostadshus ska inte omfattas.

Alliansen presenterade sin avsikt att bygga höghastighetsbanor som en del av en större paket med infrastruktursatsningar. Paketet kallas för "Sverigebygget",  som också innebär att uppförandet av 100 000 bostäder ska möjliggöras, att en ny fast förbindelse byggs mellan Sverige och Danmark, och att förutsättningarna för att bygga ut järnvägen i norra Sverige prövas.

För att få till så många bostäder vill Alliansen använda sig av samma metod som i Stockholm,  där staten bidrar till en utbyggnad av tunnelbanan mot att kommunerna lovar att bygga bostäder. En förhandlingsperson ska utses för att få till stånd överenskommelser om medfinansiering av höghastighetsbanorna och bostadsbyggande.

Efter Alliansens besked råder nu brett samförstånd i riksdagen om att Sverige behöver höghastighetståg. Men oppositionen anser att regeringens utspel är en panikåtgärd, enligt Aftonbladet.

-Alliansen håller på att förlora valet och måste komma med några konkreta satsningar, säger Vänsterpartiets ledare Jonas Sjöstedt, till Aftonbladet.