Fordon

Bosch gör hydraulikhybrid åt PSA

Trycktanken (blå) är placerad mellan framsätena. Hydraulpump och hydraulmotor placerade bredvid bensinmotorn. Foto: PSA
Hybridsystemet. Foto: PSA

Bosch utvecklar en hydraulikdriven framdrivning åt franska Peugeot-Citroen som är betydligt lättare än elhybridsystem.

Publicerad

(Uppdaterad) Det blir en kombinerad drivlina med förbränningsmotor och kinetisk energi som tas tillvara vid inbromsning och lagras i en trycktank. Energin lagras som komprimerad luft i en avlång tank, där kolven påverkar en hydraulvätska som via en pump driver en hydraulmotor. PSA kallar hybridsystemet "Hybrid Air".

Hela hybridanläggningen kommer att väga omkring 100 kg, vilket är hälften av vad komponenterna för elhybriddrift väger. Enligt PSA blir tekniken billigare och mer lättservad än elhybridsystem.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här