Fordon

Boeingchefen: Vi vet att vi gjort misstag

Foto: Richard Drew

Ett år har gått sedan ett Boeingplan störtade i Indonesien. Samma flygplansmodell kraschade senare i Etiopien.

Publicerad

Flygplanstillverkarens vd har nu förhörts i USA:s kongress om de två olyckorna som kostade 346 människor livet.

Den 28 oktober i fjol kraschade ett Lion Air-plan bara minuter efter det att planet lämnat marken. Alla 189 som befann sig ombord omkom. Fyra månader senare – i mars 2019 – skedde ytterligare en olycka av samma flygplansmodell i Etiopien. Även då omkom samtliga, 157 personer, varav fyra svenskar.

Efter den andra kraschen har plan av modellserien Boeing 737 Max fått stanna på marken världen över sedan flygförbud utfärdats.

När detta kan hävas är oklart, och exempelvis flygbolagsjätten American Airlines meddelade nyligen att startförbudet för flygbolagets Boeing 737 Max-plan förlängs till januari.

Vd frågas ut

På tisdagen inleddes utfrågningen av Boeings vd Dennis Muilenburg i senatens handelsutskott. ”Vi har lärt och fortsätter att lära oss av dessa olyckor, herr ordförande. Vi vet att vi gjort misstag och fått vissa saker om bakfoten”, säger Muilenburg i ett skriftligt vittnesmål.

Roger Wicker, republikansk senator, vänder sig till anhöriga till de dödsdrabbade: ”Jag lovar att vi ska ta reda på vad som gått fel, och arbeta för att förhindra framtida tragedier”.

Nyligen fråntogs Muilenburg rollen som styrelseordförande, för att helt lägga fokus på vd-rollen.

Under onsdagen väntar ytterligare förhör i transport- och infrastrukturutskottet inom representanthuset.

Står Boeing dyrt

Efter krascherna har den finansiella smällen varit stor för Boeing. Så sent som i förra veckan, när bolaget presenterade sin kvartalsrapport, stod det klart att nettovinsten halverats under det tredje kvartalet.

Företaget går dock fortfarande med vinst, ungefär en miljard dollar plus under kvartalet.

Men Max-tragedin kommer att fortsätta kosta. Exempelvis ska den amerikanska flygplanstillverkaren ersätta anhöriga till kraschoffren. Sammanlagt ska Boeing betala 50 miljoner dollar, motsvarande uppemot en halv miljard kronor, till de efterlevande ur en nyinstiftad stödfond.