Fordon
Boeing vill flyga på matolja
Boeing och Air China genomförde hösten 2011 test med biobränslen i flygplan. Foto: Boeing
I Kina finns ett överflöd av lågvärdig matolja som används i matlagningen, men som passar bättre som bränsle. Boeing vill testa i flygplan.
"Gutter oil" kallas en typ av matolja som i Kina framställs av redan använd frityrolja, eller som kokas fram av matrester och sedan säljs till lågpris. Oljan framställs med så primitiva metoder att den många gånger är direkt hälsofarlig.
Uppskattningsvis används 29 miljoner ton frityrolja om året i Kina, vilket gör landet till den största förbrukaren. Samtidigt används 20 miljoner ton flygfotogen för landets lufttransporter.
Amerikanska Boeing ska i samarbete med kinesiska Comac och flera kinesiska universitet utveckla en metod att identifiera föroreningar i den använda oljan och undersöka på vilket sätt denna olja kan användas som flygbränsle i stället för att hamna i grytorna.
I tidigare kinesiska utvecklingsprojekt har man lyckats rena den använda matoljan så att den kan användas i dieselmotorer i bussar. Men det krävs betydligt mer omfattande forskning innan man vågar sig på att använda "gutter oil" i flygplansmotorer.
De första testerna ska utföras vid Hangzhou Energy Engineering & Technology Co, Heet. Fokus ligger på att visa på vilka kostnadsbesparingar som kan göras genom att omvandla den använda matoljan till flygbränsle.