Billiga EU-modulen ska ge säker autonomi för alla

2019-04-08 08:13  
Foto: GSA

Den autonoma tekniken är för dyr. Nu en billig positioneringsmodul utvecklats som både har satellit- och 4g-uppkoppling – tillsammans med en tröghetsmätare och gyroskop.

European Global Navigation Satellite Systems Agency ville se en produkt som till ett lågt pris kunde förse autonoma bilar med en exakt positionering. Den skulle vara uppkopplad mot satellit såväl som mot internet, och även hämta stöd från en rad andra datakällor.

Nu är prototypen klar. Resultatet av EU-projektet är Escape GNSS Engine. Den kombinerar satellitpositionering med ett 4g-modem som kan hämta korrigeringar nätet.

Modulen innehåller även en tröghetsmätare som känner av fordonets acceleration, och ett gyroskop. Escape inkorporerar också andra data från fordonet, exempelvis information från kameran, eller kartor som ligger lagrade i bilen.

Läs mer: Wayves ai-bil har lärt sig köra på 20 timmar

Bakom sammanställningen av modulen står spanska Ficosa. Det är den första dubbelfrekvens-mottagaren för satellitnavigationssystem som har tillverkats för fordonsmarknaden.

Tekniken i modulen ska ge en hög precision och motverkar motverka multifasproblem, samt så kallade "urban canyon"-problem där höga byggnader blockerar satellitsignalen. Enheten har också absolut positionering, (precise point positioning), utvecklat av spanska GMW.

Läs mer: Tre biljättar går ihop för att få snabba lagar kring autonomi

Escape är utvecklad för att vara enkel och billig att tillverka, men samtidigt innehålla hård- och mjukvara som lever upp till de säkerhetskrav som behövs för en certifiering.

– Ett av våra viktigaste mål är att leverera ett system till en låg kostnad. Det finns andra väldigt kompetenta positioneringssystem under utveckling som baseras på väldigt avancerad teknik, som exempelvis lidar – men det är väldigt dyrt. Så vår målsättning är att utveckla och bygga en prototyp till ett system som skulle kunna installeras i alla fordon, för hela marknaden, säger Jessica Garcia Soriano, som jobbar på Ficosas forsknings- och utvecklingsavdelning till GPS World.

Enheten är färdigutvecklad – och enligt Jessica Garcia Soriano är Escape inte bara användbar för framtidens autonoma fordon, utan även dagens bilar skulle kunna ha nytta av modulen.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt