Fordon
Biljätten visar upp bränslecellskoncept
Foto: Mercedes-Benz Vans
I fjol avslöjade Daimler att man fasade ut sin bränslecellsforskning. Framstegen inom batteriteknik sades vara orsaken till teknikavvecklingen. Men nu verkar vinden ha vänt och Mercedes visar upp nytt vätgas-koncept.
Förra våren sade Dieter Zetsche, Daimlerkoncernens chef att bränsleceller inte längre är en del av tillverkarens framtid. Den bättre räckvidden och kapaciteteten samt det längre priset på batterier har gjort vätgasbilar ofördelaktiga. Men även om tekniken tappat popularitet, verkar det inte som att man övergivit den helt. Mercedes-Benz Vans kommer att använda bränsleceller i sin ”Edrive@vans-strategi”.
Under en uppvisning avslöjades konceptet Sprinter F-cell – en husbil med bränsleceller. Förutom husbilar säger tillverkaren att ”bränslecellens karaktäristika passar kommersiella syften såsom långtransporter eller bussar som kör mellan städer perfekt.” Därför kommer Mercedes att titta mycket på individuella applikationer – och låta kundefterfrågan styra än mer.
Bränslecellskoncept för många behov
Mercedes anger att förutom teknik så måste även systemvikt, ladd/tanktid, räckvidd och ekonomi tas med vid utvärdering. Därför kommer man inte dogmatiskt eller ideologiskt att rikta in sig på enbart en teknik – utan ha bredden för att kunna serva så många behov som möjligt.
– På grund av detta så utökar vi vår strategi med bränsleceller, vilket ger markanta möjligheteter för långdistanstrafik. Potentialen i tekniken är odiskutabel och våra analyser visar att bränsleceller kan vara ett förnuftigt alternativ till drivlina i flera olika fall, meddelar Volker Mornhinweg, chef för Mercedes-Benz Vans.
Utöver bränslecells-husbilen visade Mercedes upp en eldriven Vito samt Sprinter. Dessa ska klara 150 kilometer och kunna lasta runt ett ton. Till skillnad från vätgas-konceptet är det här produktionsmodeller och Evito lanseras i höst följt av Esprinter som kommer under 2019.