Fordon

Bilexperternas råd om Apples elbil

Ryktena om Apples planer på att ge sig in i bilbranschen med en egenutvecklad elbil har fått flera bilindustrianalytiker att peka på utmaningar som kan stå företaget dyrt.

Publicerad

Tidningen Wall Street Journals rapport om att Apple har dragit igång ett projekt för att ta fram en elbil fick ett flertal experter på bilindustrifrågor att höja ett varningens finger. Nyhetsbyrån Bloomberg har samlat ihop en del av synpunkterna.

Främst varnar man för de enormt stora skillnaderna mellan att tillverka elektronikprylar och bilar. En bil är betydligt mer komplicerad att sätta samman än en mobiltelefon eller dator.

Apple har visserligen en välfylld kassakista, värderad till 178 miljarder dollar. Det är sju gånger mer än vad USA:s största biltillverkare kan plocka fram. Så om det bara handlar om att bränna pengar är bilbranschen ett bra val.

Men Apple har aktieägare som har vant sig vid att se värdet på företaget växa. Biltillverkning kan bli en mycket dyr gren av verksamheten, varnar flera analytiker.

Ett exempel är myndighetskrav på återkallanden när funktioner i en bil inte uppfyller säkerhetskraven. Det kan så erfarna biltillverkare som Toyota och GM vittna om, där miljontals bilar har fått kritik och därför tvingats till verkstäder för att få delar utbytta.

En annan risk med att ge sig in i elbilsbranschen, hur rätt det än kan verka just nu, är att elbilar står för en försvinnande liten del av den totala bilförsäljningen. Och batteridrivna elbilar kanske inte är rätt väg till utsläppsfria bilar, varnar andra experter. Både Toyota och Honda har dragit ner på sina elbilssatsningar, och satsar i stället på bränslecellsbilar.

Apples problem är nog inte att kunna betala för tillverkningen av elbilar, utan att tjäna pengar på dem, säger en analytiker. Vinstmarginalen på en elbil är mycket liten, om ens någon.

Flera experter jämför med Tesla. Små försäljningsvolymer och uteblivna vinster har varit utmärkande för verksamheten, som dock har givit företaget hög värdering på börsen.

En rekommendation till Apple är att skrota idén om att ta fram en hel bil och i stället använda sitt kunnande inom användarvänliga gränssnitt för att ta fram teknik för självkörande bilar utan att behöva ta det fulla ansvaret för en bil som biltillverkare tvingas göra.