Bilchefen om Greta-effekten: ”Vi är också människor”

2019-09-12 07:29  
Klimataktivisten Greta Thunberg och Acea-ordförande Carlos Tavares. Foto: TT

Den europeiska bilbranschen pressas från många håll, inte minst från klimatvänner. Den rörelse Greta Thunberg grundat blev till och med diskussionsämne under Aceas presskonferens på Frankfurtsalongen.

European Automotive Manufacturers Association, Acea, samlar de flesta europeiska biltillverkarna och har en viktig roll när nya gränsvärden för utsläpp från personbilar och tunga fordon ska förhandlas fram i EU. I styrelsen sitter branschtoppar som Ola Källenius, vd Daimler, Håkan Samuelsson, vd Volvo Cars och Herbert Diess, vd Volkswagen. Ordförande är Carlos Tavares, vd för PSA.

Under organisationens presskonferens vid Frankfurtsalongen IAA betonade Tavares att branschen nu håller på att genomföra en viktig åtgärd: Att erbjuda fordon som inte genererar några utsläpp vid drift.

– Det är ett faktum som enkelt kan kontrolleras hos bilhandlarna. Vi vill nu föreslå att vi också börjar vårda friheten till mobilitet (översatt från "freedom of mobility", reds anm.), något som är fundamentalt för vår demokrati och vår region, sa han.

Förlorar bilbranschen diskussionen?

På frågan från en journalist om han kände att industrin var på väg att förlora diskussionen, inte minst gentemot organisationer som Greta Thunbergs Fridays for Future, det vill säga ungdomar som är oroliga inför en framtid med tilltagande klimatförändringar, svarade han:

– Som vi vet är den hållbara mobiliteten en komplicerad fråga. Att bara sälja en enhet som inte genererar utsläpp under färd betyder det inte att du har löst problemet som människor protesterar emot, sa han.

Läs mer: Elbilar kan skaka om arbetsmarknaden inom EU

Carlos Tavares huvudpoäng var att Acea och de företag organisationen representerar inte kan nöja sig med att erbjuda det han kallade för "nollutsläppsenheter för mobilitet", alltså till exempel elbilar, utan måste inta ett helhetsperspektiv.

– Bilarna är på väg i den takt de kan tillverkas. Nästa steg handlar om att möjliggöra en mobilitet som människor har råd med, hur man får det att fungera för de flesta människor, sa han och syftade bland annat på utbyggnaden av laddinfrastruktur och priset på fordonen.

Mot slutet av frågestunden fick han en fråga som egentligen handlade om ifall han kunde tänka sig att verka för en förändring av körcykeln WLTP, som ligger till grund för bilarnas officiella utsläppssiffror, så att laddhybrider får olika värden beroende på om de körs på el eller inte. Han svarade att Acea inte principiellt är emot det men betonade att det var en fråga för myndigheterna att besluta om.

Oväntad utläggning: Vi är också människor

Därefter gled han över i en mer oväntad utläggning om att alla inblandade hade tjänat på att ge varandra lite mer uppskattning för det som faktiskt genomförts. Han syftade främst på den nya körcykeln WLTP som åtminstone är mindre verklighetsfrånvänd än föregångaren NEDC. Men tycktes inte kunna låta bli att fortsätta:

– Vi är människor precis som ni och har barn precis som ni. I mitt fall har jag även ett barnbarn. Vi är helt och hållet inställda på att fixa problemet. Men då måste motparten vara inställd på att lyssna och inse att vi är lika inställda på att fixa problemet som ni är. Men det är svårt eftersom vårt samhälle är så fragmenterat. Vi ger inte alltid varandra tillräckligt med beröm för viljan att lösa det här. Utan den generositeten triggar man inte alltid bästa möjliga attityd, sa han.

– Ju större erkännande jag ger dig för dina ambitioner, och vice versa, desto snabbare löser vi det här, fortsatte han.

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt