Batteriuppbackning ska ge snabbladdning var som helst

2020-08-20 15:35  
Foto: Freewire Technologies

En buffert på 120 kWh gör att deras station kan agera snabbladdare även där de tekniska förutsättningarna inte finns. Med laddboostern levereras 160 km på tio minuter.

Freewire Technologies kallar sitt koncept för Boost Charger, och tanken är att tekniken ska utgöra ett mer flexibelt alternativ till konventionell snabbladdning. Det handlar om en buffert på 120 kilowattimmar som kompletterar den el som hämtas från den existerande elinfrastrukturen.

Batterierna ger en knuff som förvandlar den trötta laddstolpen till en snabbladdare, även på platser där elnätet inte klarar av att stödja laddning från 50 kilowatt och uppåt. En Boost Charger-station kan leverera upp till 120 kilowatt, och bufferten ska innebära att man kan ladda 160 km på tio minuter, enligt CSP.

Nu har Freewire Technologies installerat en station vid ett närköp i Lodi i Kalifornien, och medan en konventionell snabbladdare kräver att man drar fram likström, klarar bolaget jobbet med enfas. Andra tror uppenbarligen på konceptet, bland annat investerare som lastbilstillverkaren Volvo och BP.

Läs mer: Tesla når milstolpe – nu upp i 2 000 laddstationer

När North Carolina State University byggde en prototyp på 50 kilowatt så sades kostnaden landa på hälften mot en konventionell laddstation, och den tog långt mindre fysiskt utrymme i anspråk. Freewire Technologies har ambitionen att öppna fler stationer under återstoden av året samt 2021.

John Edgren

Mer om: Laddning Elbilar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt