Fordon

Batterierna förbjuds i tio år – Ford och Volkswagen undantas

Fords eldrivna version av pickupen F-150 och Volkswagens elbil ID.4 tillverkad i USA förlitar sig på SKI:s bannlysta batterier. Foto: Volkswagen och Ford

De förlorade striden mot LG Chem och nu förbjuds SKI att under en tioårsperiod ta in eller tillverka vissa batterikomponenter i USA. Leveranserna till Ford och VW undantas dock i ett antal år.

Publicerad

Brottet skulle ha skett i samband med att SK Innovation (SKI) anställde 77 personer som tidigare jobbade vid LG Chems litiumjonbatteridivision, där de första kommersiella cellerna av påstyp utvecklades för bilindustrin. 2019 stämde LG Chem sin konkurrent, detta med påståendet att de hade stulit företagshemligheter i USA.

Anmälaren sade sig ha bevis för en konspiration mellan sin före detta personal och SKI. En liknande stämning lämnades in i Sydkorea där LG Chem vann i landets högsta domstol, rapporterar Electrek. SKI nekar till anklagelserna. Det har funnits en oro kring att konflikten mellan de koreanska batteritillverkarna skulle påverka leveranserna till bilindustrin, och farhågorna har besannats – på sätt och vis.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här