Batteribrist stoppar tillverkningen av Jaguars elbil

2020-02-17 09:45  

Ännu en gång har batteribrist hos LG Chem tvingat ett bilmärke att pausa en modell. Den här måndagen avbryter Jaguar Land Rover sin tillverkning av I-Pace.

Det är inte första gången som koreanska LG Chem har problem med att hålla jämna steg med biltillverkarnas efterfrågan på bolagets batterier.

2017 var det Hyundai vars produktion av elbilen Ioniq hamnade på efterkälken och under våren 2019 blev Audi tvungna att skjuta på leveranserna av elbilen E-Tron. Även Mercedes har tvingats sänka sina produktionsmål för 2020 av elbilen EQC.

Leveransproblemen har uppenbarligen fortsatt, för nu har Jaguar Land Rover meddelat att de från och med måndagen den 17 februari kommer att stoppa produktionen av I-Pace. Tillverkningen av bolagets storsäljande el-suv är utlagd på Magna Steyr i österrikiska Graz.

LG Chem har inte levererat batterier

Jaguar Land Rover bekräftar att stoppet är till följd av att LG Chems fabrik i Polen inte har lyckats leverera de batterier som behövs. Enligt The Verge har biltillverkaren meddelat att man för samtal med koreanerna för att billeveranserna ska påverkas så lite som möjligt.

Läs mer: Uppdatering ska ge Jaguar I-Pace längre räckvidd

The Verge har dock varit i kontakt med Cairn Energy Research Advisors som överraskas av problemen, detta med tanke på att Jaguar Land Rover bara sålda omkring 18 000 exemplar av I-Pace under 2019.

Dålig strategi från Jaguar?

Om det verkligen handlar om batteribrist så är det märkligt att Jaguar inte har skrivit bindande kontrakt med leverantörerna på förhand. Antingen finns det ett tryck internt på att man inte ska genomföra en allt för framgångsrik elbilslansering (som skulle kunna kannibalisera på tidigare modeller och därmed reta upp handlarnätverket), eller så har de helt enkelt en dålig strategi, säger Sam Jeffe, chef vid Cairn Energy Research Advisors till The Verge.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt