Fordon
Batteri ska kapa effekttopparna på Shells snabbladdnings-mack
Foto: Alfen
En batterilösning för att kunna erbjuda snabbladdning i områden med dålig elinfrastruktur. Nu testar Shell ett system med ett 360 kWh-batteri som ska kunna kapa effekttoppar.
Möjligheten att kunna snabbladda ses som en av de viktigaste parametrarna för att elbilen ska kunna ersätta fossildrivna bilar inom kort. Men hur ska man göra i områden där elinfrastrukturen är bristfällig? Brittiskt-nederländska oljekoncernen Shell testar nu en lösning på en mack i nederländska Zaltbommel där ett 360 kWh-batteri ska se till att öka kapaciteten.
Batteriet innebär att två bilar samtidigt ska kunna ladda i 175 kW, vilket i sig kanske inte är något nytt. Dock innebär det att det går att göra utan att laddstationen i fråga behöver göra kostsamma uppgraderingar av sitt nät/elsystem utan kan köra på sin normala effektkapacitet. Och ladda batteriet så fort laddarna inte används.
Systemet har utvecklats tillsammans med Alfen och utöver att batteriet kan kapa effekttoppar agerar det stabiliserande på nätet. Detta eftersom batterikapaciteten även kan utnyttjas av nätet om det skulle krävas.
– Vi är övertygade om att integreringen av energilagring vid snabbladdningsstationer är viktigt för att säkra nätstabilitet samtidigt som elbilsförare kan erbjudas optimal laddservice, säger Yves Vercammen, försäljningschef på Alfen i ett uttalande.
Batterisatsningen är ett av flera nya test och lösningar som Shell utvecklar för att möta framtiden. Tidigare i år berättade företaget att de planerar att vara en ledande leverantör av energiprodukter med nollutsläpp. Därtill räknar de med att globalt sett ha en halv miljon elbilsladdare till 2025.