Fordon

“Att lyfta av containrar är nog sista utvägen”

Satellitbild från Cnes2021 på Ever Given i Suezkanalen. Foto: AP/TT
Ever Given. Foto: SUEZ CANAL AUTHORITY/UPI/Shutterstock
En grävmaskin gräver bort sand runt bulben på Ever Given. Foto: AP/TT
En hjullastare för en ojämn kamp mot massorna som håller Ever Given fast. Foto: AP/TT
Björn Pundars, prefekt på Sjöfartshögskolan i Kalmar. Foto: Pressbild

Hur ska det grundstötta containerfartyget i Suezkanalen egentligen komma loss? Sjöfartsexperten Björn Pundars tror att det kan ta sin tid. Samtidigt fylls internet av kreativa förslag. 

Publicerad

Det 400 meter långa containerfartyget Ever Given satt vid lunchtid på fredagen fortsatt fast på tvärs i Suezkanalen, vilket det har gjort sedan i onsdags.  

Situationen är kritisk, eftersom stoppet beräknas kosta 400 miljoner dollar per timme, motsvarande 3,5 miljarder kronor, enligt Lloyd’s List

Det låga vattenståndet försvårar situationen. Kanalens maxdjup är 24 meter. Ever Givens köl når till 16 meter men så väl för som akter verkar sitta fast i de sluttande sandbankarna i den cirka 200 meter breda kanalen.  

– Det verkar kunna skilja cirka 1,2 meter mellan högt och lågt vattenstånd. Det är rätt mycket. En sak man hoppas på är att högvatten ska hjälpa till att lyfta upp fartyget, säger Björn Pundars, prefekt på Sjöfartshögskolan i Kalmar

Bogserbåtar försöker dra loss det

Runt om Ever Given finns enligt sajten Vesselfinder åtta bogserbåtar som försöker dra loss det. En grävmaskin, som ser ut som en leksak i jämförelse med fartyget som kan lasta 200 000 ton, har fotograferats när den schaktar bort sand från den så kallade bulben i fören. Muddringsfartyg har också använts.

En grävmaskin gräver bort sand runt bulben på Ever Given. Foto: AP/TT

Enligt rederiet Evergreen var stark vind orsaken till att fartyget hamnade på sniskan i kanalen. Björn Pundars menar att det kan finnas tekniska orsaker bakom också, men att dessa i så fall kommer att visa sig efter att utredningen är klar. 

– Det blir rätt stor pressyta på ett sådant här fartyg, konstaterar han. 

Containerfartygen blir allt större. Kommer den här typen av incidenter att bli vanligare i framtiden tror du? 

– Nej, det tror jag inte. Den här händelsen måste sättas i relation till hur många fartyg som rör sig genom kanalen (drygt 50 per dygn, enligt Suez Canal Authority, reds. anm.). När något händer blir det alltid väldigt uppmärksammat, men jag tror inte att det får några större konsekvenser på längre sikt, säger han.

Lasta av containrar?

Om inte bogserbåtarna klarar att få loss fartyget så är ett alternativ att börja tömma det på containrar, för att på så sätt lyfta det från botten. Även bränslet kan pumpas ut. Men Björn Pundars tror att alternativet att tömma det på last kommer i sista hand. 

– Det är ett jätteprojekt som skulle ta lång tid, säger han. 

Finns det risk att fartyget skadas under arbetet? 

– På de bilder jag har sett verkar det stå ganska stabilt. Riskerna ur fartygets perspektiv är nog rätt små, möjligen kan det finnas nån skada på skrovet, propellern eller rodret, men riskerna är rätt små. Det största problemet just nu är att trafiken är mer eller mindre helt stoppad. De har öppnat en äldre del av kanalen nu, men på sajten Marine Traffic syns många fartyg som väntar på att få ta sig igenom. Ska du köra över Godahoppsudden får du räkna med en veckas längre restid, säger han. 

Att botten i Suezkanalen mestadels består av sand är förstås en fördel ur läckagesynpunkt. Men ur räddningsperspektiv är det snarast en nackdel eftersom fartyget sugs fart, påpekar Björn Pundars.

#SuezBLOCKED

Medan försöken att dra loss fartyget fortsätter fylls internet av förslag av – vad ska vi kalla det – varierande allvarhetsgrad, under hasthtaggen #SuezBLOCKED på Twitter. 200 traktorer och ett jättelångt rep? En miljon drönare med magneter? Här listar vi några: 

Är du nyfiken på om båten fortfarande sitter fast? Besök då Istheboatstillstuck.com, som levererar ett tydligt svar.

Har du egna förslag på hur Ever Given ska komma loss? Skriv i kommentarsfältet!