Fordon “Att lyfta av containrar är nog sista utvägen” Satellitbild från Cnes2021 på Ever Given i Suezkanalen. Foto: AP/TT Ever Given. Foto: SUEZ CANAL AUTHORITY/UPI/Shutterstock En grävmaskin gräver bort sand runt bulben på Ever Given. Foto: AP/TT En hjullastare för en ojämn kamp mot massorna som håller Ever Given fast. Foto: AP/TT Björn Pundars, prefekt på Sjöfartshögskolan i Kalmar. Foto: Pressbild Hur ska det grundstötta containerfartyget i Suezkanalen egentligen komma loss? Sjöfartsexperten Björn Pundars tror att det kan ta sin tid. Samtidigt fylls internet av kreativa förslag. Johan Kristensson Publicerad 26 mar 2021 kl 16.34 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Annons Logga in här Prova Ny Teknik – 149 kr för tre månader Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ fordon suezkanalen
ELBILAR ”Levererar verkligen flera nivåer över konkurrensen” Längre räckvidd och finslipad drivlina. Ny Teknik har provkört nya Porsche Taycan.
ELBILAR Nvidia om självkörande bilar: ”Det är teknik för nästa årtionde – vi är inte ens nära” Snart på en gata nära dig. Om vi får tro Tesla så kommer deras självkörande Cybercab inom kort att vara verklighet. Men om vi får tro Nvidia är det något man ska ta med en nypa salt.