Fordon

Återvinning i fokus för polska tåg

Redan innan de första tågen till Warszawas tunnelbana har levererats så har man planerat för hur de ska återvinnas om 40 år.

Publicerad

(Uppdaterad, korrigerad) I höst ska de första t-banetågen, baserade på Siemens tågserie Inspiro, börja rulla i den polska huvudstadens tunnelbanenät. Man har redan från början varit noga med att välja konstruktionsmaterial som är lätta, och som är möjliga att återvinna när tågen har tjänat ut om uppskattningsvis 40 år.

Ett sexvagnars tåg väger 165 ton. För att komma ner i vikt har man använt sig av aluminiumprofiler i rambygget, vilket gör ramen 500 kg lättare än tidigare generationer tunnelbanetåg. Med hjälp av finita elementmetoder har konstruktörerna studerat var i vagnskorgarna man kan spara material, utan att det inverkar på funktion och säkerhet. Viktbesparingen uppskattas till sex ton.

Delar av taket i vagnarna fungerar som kabelkanal. Ventilationssystemet använder rör av textilmaterial i stället för metall.

Vagnsgolvet byggs av en kombination av aluminium och kork, vilket minskar vikten med 30 procent jämfört med tidigare konstruktioner. Kombinationen av aluminium och kork fungerar som bullerdämpare och värmeisolering.

Siemens uppskattar att återvinningsgraden för Inspirotågen ligger på 95 procent. De kan byggas i kombinationer mellan tre och åtta vagnar, med ett flexibelt antal drivande enheter. Även längden, höjden och bredden på varje vagn kan varieras för att tågen ska passa olika tunnelprofiler och längder på perronger.