Fordon

Antonovs ensamma jätte kliver in när flyget krisar

Foto: Antonov Airlines
Foto: Antonov Airlines

An-124 brukar vara störst på flygplatsen, men modellen har en storebror. Nu tas det enda flygande exemplaret av An-225 i tjänst. 84 meter lång, med sex motorer, kan jätten lyfta 225 ton.

Publicerad

Flygkroppen på en An-124 mäter strax under 69 meter och vingarna har en spännvidd på 73,3 meter. Men kapacitet för att bära laster på 120 ton är Antonov-modellen världens största flygplan i kommersiell drift – eller den brukade vara det.

Det 4-motoriga flygplanet designades för att kunna bära raketdelar för det sovjetiska rymdprogrammet, men när rymdfärjorna inom projektet Buran behövde transporteras krävdes ännu större doningar.

Med utgångspunkt från An-124 skapades An-225 – där beteckningen skvallrar om att plusmodellen kan bära en last på 225 ton. Flygkroppen sträcker sig 84 meter, och verkligt skrymmande objekt kan placeras ovanpå den.

Vingspannet: 88,4 meter

Redan utan last väger jätten 285 ton, och för att klara av att lyfta med motsvarande en hel bilparkering har An-225 ett vingspann på 88,4 meter med en vingyta på 905 kvadratmeter. De sex jetmotorerna av fabrikatet ZMKB Progress D-18 utvecklar vardera 229 kN.

Ett exemplar byggdes färdigt av Antonov och flögs första gången 1988. Sedan flygplanet först togs i kommersiell tjänst 2001 har det tillbringat perioder i malpåse, men nu har ägaren Antonov Airlines i Ukraina bestämt sig för att sätta sitt monsterplan i arbete. Det rapporterar Freightwaves.

Bakom beslutet ligger att flygbolaget Volga-Dnepr Airlines nyligen gav åtta av sina totalt tolv An-124 flygförbud (fyra var ej i tjänst) på grund av ett motorfel som ledde till en nödlandning i Ryssland. Så kommer det att förbli tills saken är färdigutredd. Enligt Antonov Airlines utgör deras An-225 en tillfällig lösning för att möta ett stort tryck.

Slutet av året är alltid som mest intensivt för fraktbranschen. När nästan inga passagerarflygplan är i luften får transportplanen mer att göra. De lastas i många fall med det lätta gods som hör hemma i konventionella flygplan. Och nu ska fraktbolagen flyga ut enorma mängder covid-19-vaccin till världens alla hörn. Det ställer till problem för dem som behöver frakta tungt gods.

Boeing-modeller har samma lastkapacitet

An-225 hjälpte faktiskt till med att flyga medicinsk utrustning redan tidigare i år, så jätten har ingen spindelväv i sina 32 hjul. Båda modellerna kan enkelt frakta tunga föremål som kraftstationer och helikoptrar.

Vän av ordning pekar kanske ut att Boeing 747-400 och B747-8 faktiskt har en lastkapacitet som är jämförbar med Antonovs mindre 124:a, men då ska man betänka att båda de ukrainska bestarna har dimensioner som innebär att de kan svälja en lyxyacht eller skrymmande flygplansdelar.