Flygkroppen på en An-124 mäter strax under 69 meter och vingarna har en spännvidd på 73,3 meter. Men kapacitet för att bära laster på 120 ton är Antonov-modellen världens största flygplan i kommersiell drift – eller den brukade vara det.
Det 4-motoriga flygplanet designades för att kunna bära raketdelar för det sovjetiska rymdprogrammet, men när rymdfärjorna inom projektet Buran behövde transporteras krävdes ännu större doningar.
Med utgångspunkt från An-124 skapades An-225 – där beteckningen skvallrar om att plusmodellen kan bära en last på 225 ton. Flygkroppen sträcker sig 84 meter, och verkligt skrymmande objekt kan placeras ovanpå den.
Vingspannet: 88,4 meter
Redan utan last väger jätten 285 ton, och för att klara av att lyfta med motsvarande en hel bilparkering har An-225 ett vingspann på 88,4 meter med en vingyta på 905 kvadratmeter. De sex jetmotorerna av fabrikatet ZMKB Progress D-18 utvecklar vardera 229 kN.
Ett exemplar byggdes färdigt av Antonov och flögs första gången 1988. Sedan flygplanet först togs i kommersiell tjänst 2001 har det tillbringat perioder i malpåse, men nu har ägaren Antonov Airlines i Ukraina bestämt sig för att sätta sitt monsterplan i arbete. Det rapporterar Freightwaves.
Bakom beslutet ligger att flygbolaget Volga-Dnepr Airlines nyligen gav åtta av sina totalt tolv An-124 flygförbud (fyra var ej i tjänst) på grund av ett motorfel som ledde till en nödlandning i Ryssland. Så kommer det att förbli tills saken är färdigutredd. Enligt Antonov Airlines utgör deras An-225 en tillfällig lösning för att möta ett stort tryck.
Slutet av året är alltid som mest intensivt för fraktbranschen. När nästan inga passagerarflygplan är i luften får transportplanen mer att göra. De lastas i många fall med det lätta gods som hör hemma i konventionella flygplan. Och nu ska fraktbolagen flyga ut enorma mängder covid-19-vaccin till världens alla hörn. Det ställer till problem för dem som behöver frakta tungt gods.
Boeing-modeller har samma lastkapacitet
An-225 hjälpte faktiskt till med att flyga medicinsk utrustning redan tidigare i år, så jätten har ingen spindelväv i sina 32 hjul. Båda modellerna kan enkelt frakta tunga föremål som kraftstationer och helikoptrar.
Vän av ordning pekar kanske ut att Boeing 747-400 och B747-8 faktiskt har en lastkapacitet som är jämförbar med Antonovs mindre 124:a, men då ska man betänka att båda de ukrainska bestarna har dimensioner som innebär att de kan svälja en lyxyacht eller skrymmande flygplansdelar.
Kommentarer
Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.
Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.