Anställda sov i fabriken – så kunde Tesla öppna i nedstängda Shanghai

2022-05-04 14:39  
Tesla fabrik i Shanghai, fotograferad i december 2019. Foto: SipaUSA/TT

Kinesiska myndigheter bussade in 6 000 arbetare som får sova på fabriken för att undvika smittspridning, visar ett brev som Tesla skickat till lokala myndigheter i Shanghai. 

Efter att ha varit stängd i 22 dagar som en åtgärd för att förhindra smittspridning öppnade Teslas bilfabrik i Shanghai igen den 19 april. 

I ett brev som Tesla skickat till en lokal myndighet i Shanghai tackar elbilstillverkaren för stödet vid öppnandet. Bland annat beskrivs hur ett företag knutet till myndigheten bussat över 6 000 arbetare samt utfört desinfektionsåtgärder, enligt nyhetsbyrån Reuters som har tagit del av brevet

Fabriken arbetar enligt en så kallad stängd produktionsloop, vilket enligt Bloomberg innebär att arbetarna sover där för att minimera kontakt med omvärlden. 

Att myndigheterna har varit så här beredvilliga ger en vink om Teslas betydelse för återöppnande av Shanghai efter nedstängningen, enligt Reuters.

Läs mer: Kartläggning: Här är Europas alla aktiva (och planerade) batterifabriker

Planerar fördubbling av kapaciteten

Brevet bekräftar även uppgifter från februari om att Tesla planerar för en rejäl utbyggnad av fabriken. En ny anläggning i närheten av den befintliga med kapacitet att bygga 450 000 bilar om året kommer innebära att de båda tillsammans blir ”världens största exporthubb för fordon”, enligt Tesla. Under fjolåret levererade Shanghaifabriken 484 100 bilar, men detta kan efter om- och tillbyggnad komma att öka till en total årlig kapacitet om två miljoner fordon.  

I dagsläget bygger Tesla Model 3 och Model Y i Shanghai för de kinesiska, tyska och japanska marknaderna.  

Tesla har även bilfabriker i Kalifornien, Texas och Berlin. De båda sistnämnda är ännu relativt nybyggda och tidiga i uppstarten av produktionen. Dessutom har bolaget en batteri- och drivlinefabrik i Nevada tillsammans med Panasonic samt en anläggning för solceller och komponenter till snabbladdare och hembatterier i Buffalo.

Johan Kristensson

Mer om: Tesla Elbilar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt