Kartläggning: Här är Europas alla aktiva (och planerade) batterifabriker

2022-04-25 06:00  
Batterifabriken Northvolt Ett utanför Skellefteå. Foto: Jonas Westling

En strategiskt viktig resurs och en multimiljard-industri. Batterifabriker har på kort tid hamnat högst upp på bilbranschens önskelistor. Här kartlägger vi vad som finns och är på gång i Europa.

I Europa är bilindustrin enormt central. Volkswagen är unionens största arbetsgivare, och många gånger beskrivs branschen som samhällsbärande. Men det är även en bransch som står under stor förändring. Elektrifiering är framtiden och det har tvingat biltillverkarna till väldigt snabb produktomläggning.

Men hittills har tillverkarna haft dålig kontroll på en av de viktigaste komponenterna i elbilen – batteriet. Inte minst eftersom produktionen sker i Asien av underleverantörer där.  För att råda bot på det har branschen, men även EU-kommissionen, gjort gemensam sak i jakten på ”självförsörjning”. Detta innebär att oerhört många batterifabriksprojekt har dragit igång på kort tid.

Faktum är att Europa siktar på att att bli en stormakt inom battericellsproduktion och när vi kommer in i 2030 är målet att 14 procent av världens elbilsbatterier, motsvarande 790 GWh, ska produceras här. Det är en rejäl upptrappning från de 77,5 GWh som den totala produktionskapaciteten 2022 väntas uppgå till.

Northvolt 1 i Skellefteå. Här förvaras anoden på rulle i väntan på att gå vidare i produktionen. Foto: Northvolt

2022: Sju batterifabriker – massor planeras

2022 är det sju anläggningar som kan beskrivas vara aktiva, men massvis av etableringar är i faggorna. Här har vi listat vad som planeras.

Men utvecklingen går enormt snabbt och det är en hel del tvära kast. Ett tydligt exempel på det är att analytiker förutspådde 2018 att den totala produktionen i Europa skulle uppgå till 200 GWh år 2029. Två år senare reviderades den upp till 500 GWh och nu säger samma analysfirma 790 GWh till 2030. Det kan jämföras med att analysfirman McKinsey förutspår att produktionen i Europa kan vara 960 GWh till 2030.

I kartläggningen nedan har den angivna kapaciteten för varje batterifabrik hämtats från respektive företag. Med två undantag. I fallet LG Chem, som officiellt inte avslöjar kapacitet, är det dock underlaget från låneansökan till EIB som ligger bakom siffran. I fallet Tesla kommer uppgiften från Benchmark Minerals analys.

Produktionen är även angiven som den maxkapacitet respektive företag uppger att de ska uppnå i kort-medelkort tidspann. 

Koreanska tillverkare

LG Chem: 65 GWh, Wrocław, Polen

I Polen har LG Chem etablerat och även om företaget själva inte går ut i klartext med hur stor produktion man räknar med – är den rejäl. Initialt avslöjade det koreanska företaget att man skulle producera batterier till 100 000 elbilar. Men det har ökat sedan dess.

När LG Chem fick stöd från EIB framgick det i handlingarna att anläggningens årliga produktionskapacitet var 30 GWH och fullt utbyggd skulle ha utökats till 65 GWh.

Wrocław: 65 GWh

Samsung ska bygga batterifabrik i Göd i Ungern på 40 GWh, med sikte på 2030. Foto: Samsung

Samsung SDI: 40 GWh, Göd, Ungern

På Samsungs lista av kunder står en lång radda Europeiska biltillverkare och för att få produktion närmare dem har man beslutat att bygga ut sin närvaro rejält. Samtlig produktion är dock satt vid en anläggning i Ungern.

Göd: 40 GWh 2030

Sydkoreanska SK Innovation har tre batterifabriker på gång i Ungern, två i Kamárom och en i Iváncsa. Foto: SK Innovation

SK Innovation: 47,5 GWh, tre fabriker i Ungern

Sydkoreanska SK Innovation har även de valt Ungern som bas för sin europeiska produktion och har två anläggningar som snart är helt igång. Därtill har man en tredje, mycket större planerad till slutet av årtiondet.

Kamárom: 10 GWh 2022

Kamárom: 7,5 GWh

Iváncsa: 30 GWh planerad till 2028

Kinesiska tillverkare

CATL: 14 GWh, Erfurt, Tysklan

Contemporary Amperex Technology Co, CATL, är världens största batteritillverkare, men har hittills bara haft produktion i Kina. Men snart är det ändring på det då deras fabrik i tyska Thüringen snart är i gång. Själva anger CATL att fabriken ska ha 14 GWh i årlig produktion, men analytiker tror att det kinesiska företaget på längre sikt har som mål att nå 70–85 GWh.

Erfurt: 8 GWh 2023, 14 GWh fullt utbyggd

Svolt bygger en fabrik i tyska Überherrn som ska ha en kapacitet på 24 GWh. Foto: Svolt

Svolt: 24 GWh, Überherrn, Tyskland

I Saarland har Svolt valt att slå ner sina bopålar och företaget anlägger både en cellfabrik samt en anläggning för batterimoduler. De båda kommer innebära att man ska pumpa ut runt 300 000 – 500 000 batteripack om året initialt, 2023, ska produktionskapaciteten vara på 6 GWh för att sedan rampas upp rejält.

Überherrn: 24 GWh

Biltillverkarna

Automotive Cell Corporation: 120 GWh, flera länder

Ett konsortium som Saft, Stellantis och Mercedes ingår i. Här planerar man flertalet fabriker och målet är att till 2030 kunna producera över en miljon batterier

Douvrin, Frankrike: 8 GWh 2023, 40 GWh fullt utbyggd

Kaiserslautern, Tyskland: 40 GWh fullt utbyggd, startår inte meddelat

Termoli, Italien: 40 GWh fullt utbyggd, startår inte meddelat

Tesla: 125 GWh, Grünheide, Tyskland

Tidigare i år öppnade Tesla sin Gigafactory utanför Berlin. När fabriken är i fullt slag är målet att bygga 500 000 bilar om året. Officiellt har Tesla inte sagt hur mycket batterier man ska producera, men analytiker har satt upp riktlinjen 75 GWh till 2026 och runt 125 GWh till 2030.

– Tyskland, Grünheide – 75 GWh 2026, 125 GWh fullt utbyggd.

Volkswagen Group: 240 GWh, flera länder

Initialt skulle VW och Northvolt ha en anläggning tillsammans. Men det blev snabbt klart för bilkoncernen att man även ville säkra upp det här inom gruppen. Därför har Volkswagen inte mindre än sex planerade fabriker på gång.

Den första som kommer igång är Northvolts fabrik i Skellefteå där VW säkrat upp 40 GWh. Två egna fabriker är avslöjade, där Salzgitter-anläggningen initialt var ett partnerskap med Northvolt, och ytterligare tre är på gång.

Skellefteå, Sverige: 40 GWh, 2023 i Northvolts regi

Salzgitter, Tyskland: 20 GWh 2025, 40 GWh fullt utbyggd

Sagunt, Spanien: 40 GWh 2026

Östeuropa (plats ej bestämd) : 40 GWh

Plats ej bestämd: 40 GWh

Plats ej bestämd: 40 GWh

Övriga batteritillverkare

Basquevolt: 10 GWh, Spanien

Bakom den senaste i ”Voltgänget” står ett konsortium bestående av företag från hela värdekedjan. Det är energiföretag och gruvbolag samt katodproducenter.

Målet med Basquevolt är att bli ett slags referens-fabrik för solid state-batterier och till skillnad från andra satsningar är antalet producerade GWh väldigt modest. 

Vitoria Gasteiz, Spanien: 10 GWh, varav 2 GWh till 2023

Britishvolt planerar en celltillverkningsfabrik om 35 GWh i Northumberland. Foto: Britishvolt

Britishvolt: 35 GWh, Storbritannien

Kort efter det att Northvolt visade att man kunde skrapa ihop pengar till batterifabrik. Drogs Britishvolt igång, bland annat av svenske Lars Carlström var ledande. Här byggs en fabrik i Cambois, Northumberland. Givetvis har man sett till att samtliga ”brittiska” bilmärken är med. Både Aston Martin och Lotus har kritat på kontrakt om att köpa batterier.

Utöver att producera vanliga litiumjonbatterier ska man utveckla solid state-batterier med bland annat Johnson Matthey, Oxford University samt UK BIC. 

Northumberland: 35 GWh, i drift 2023

Elevenes: 16 GWh, Serbien

I Serbien har förpackningsföretaget Al Pack skapat ett dotterbolag som ska syssla med batteriproduktion: Här kommer man i första steget producera 300 MWh batteri för att sedan skala upp rejält. Vid anläggningen ska även katodproduktion och återvinning finnas.

Subotica, Serbien: 300 MWh 2024, 16 GWh fullt utbyggd

Envision AESC: 65 kWh

Envision har planer på att ta en allt större del av ”batterikakan”. Till 2025 räknar de med att mer än tjugofaldiga sin nuvarande produktion. I Europa håller man på att bygga produktion dels i brittiska Sunderland och dels i franska Douai. I Storbritannien räknar företaget med att kunna börja leverera från 2024, men ur den franska fabriken planeras inte batterier förrän mot slutet av årtiondet.

Sunderland, Storbritannien: 9 GWh 2024, 35 GWh fullt utbyggd

Douai, Frankrike: 30 GWh 2027-2029

Faam: 2,5 GWh, Italien

I södra Italien har Seri Industrial ett forskningscenter som utvecklar batterier. Den initiala produktionskapaciteten är modest, men har backning från både EU och Italienska staten. Här siktar man på att ha hela värdekedjan, från brytning till återvinning samlat.

Neapel, Italien: 2,5 GWh 2023

Norska Freyr ska bygga en batterifabrik i Mo i Rana med en kapacietet om 43 GWh. Foto: Freyr

Freyr: 83 GWh, Norge och Finland

I elbilens förlovade land Norge håller man även på att bygga en batterifabrik. Och en stor fördel man har här är att det finns god tillgång till billig grön energi från vind- samt vattenkraft. Målet är att etablera Freyr som en av de största battericellsproducenterna i Europa. En batterifabrik i Vasa i Finland är också planerad. Företaget har också varit inblandad i ett fastighetsköp i Svenljunga, där en batterifabrik har nämnt, men inga detaljer har avslöjats.

Mo i Rana, Norge: 43 GWh, produktion 2025

Vasa, Finland: 40 GWh till 2028.

Inobat Auto: 32 GWh, Slovakien

I Slovakien håller Inobat Auto till. De påbörjade bygget av sin pilotanläggning i fjol och ska därtill få upp en fabrik för storskalig produktion. En fördel man lyfter fram är att den nya anläggningen ligger mitt i centrum av ”bil-Europa” – för inom en radie av 500 km så tillverkas över fyra miljoner bilar om året.

I pilotanläggningen är kapaciteten 1 GWh men vid den ”riktiga” fabriken är målet högt satt. Initialt börjar man på 4 GWh-moduler med målet att skala upp till 32 GWh. Inobat Auto har även meddelat att man avser bygga ytterligare en fabrik i Västeuropa, var detta kan bli är dock inte fastslaget än. 

Voderady, Slovakien: 32 GWh

Italvolt planerar en batterifabrik i Piemonte, Italien på 45 GWh till 2024. Foto: Italvolt

Italvolt : 45 GWh, Italien

I fjol blev det klart att även Italien får en gigafactory med en svensk bakom spakarna. Lars Carlström lämnade Britishvolt och ska i stället bygga upp en fabrik på Oliviettis gamla fabriksområde i Scarmagno. Till skillnad från båda ovanstående ska man dock inte utveckla egna batterikemier initialt. Nej, här handlar det enbart om massproduktion.

Piemonte, Italien: 45 GWh, 2024

Microvast: 29 GWh, Tyskland

Sedan två år tillbaka är amerikansk/kinesiska Microvast på plats i Europa. I Tyskland har man en anläggning vars mål är att komma upp i en årsproduktion om 6 GWh inom fem år och 29 GWh 2031. Företaget har framförallt kontrakt med olika buss- och specialfordonstillverkare. 

Ludwigsfelde, Tyskland: 6 GWh, 29 GWh fullt utbyggd

Ungefär så här ska Northvolts prismatiska battericeller se ut. Men de här är bara tomma skal, eftersom bolaget inte vill avslöja den exakta utformningen. Foto: Jonas Westling
 

Northvolt: 174 GWh, flera länder

Svenska Northvolt har många fabriker på gång. Dels den egna i Skellefteå, men även en fabrik i Polen. Därutöver blev det klart att man ska bygga en fabrik tillsammans med Volvo i Göteborg samt ytterligare en i Tyskland. På kundlistan finns Volvo, BMW och Volkswagen. Företaget har även en fabrik i Polen som ska producera celler till fasta installationer därtill ska en katodfabrik byggas i Borlänge. Den sistnämnda ska vid ett senare tillfälle även kunna utvecklas för cellproduktion. 

Skellefteå: Northvolt 1, 64 GWh, i drift 2023

Göteborg: Northvolt 2, 50 GWh, i drift 2025 

Heide, Tyskland: Northvolt Drei, 60 GWh, i drift 2025

Phi 4 tech: 10 GWh, Spanien

I Spanien är det flera som vill få till batteritillverkning och i Extremadura ska materialspecialisterna Phi 4 tech anlägga en fabrik. Anläggningen är en del i vad man beskriver som ett ”integrerat batteriprojekt” där man i ett konsortiet även ska ha litium-, kobolt och nickelutvinning samt katodtillverkning i ett.

Badajoz, Spanien: 10 GWh

Quantumscape: 20 GWh, Tyskland

Den amerikanska startupföretaget har samarbete med Volkswagen och håller på att bygga en pilotanläggning i Salzgitter. Denna ska initialt vara på 1 GWh, men sedan byggas ut till en produktionslina om 20 GWh. Företaget satsar helt och fullt på är solid state-batterier.

Salzgitter, Tyskland: 1 GWh pilotanläggning, 20 GWh fullt utbyggd

Verkor: 50 GWh, Frankrike

Den franska uppstickaren Verkor siktar högt. Företaget håller på att bygga en fabrik i Dunkerque (Hautes-de-France) och ska redan 2023 vara igång med leveranser. 

Dunkerque, Frankrike: 16 GWh 2025, 50 GWh 2030

På gång: Amte, BYD, Panasonic

Amte

Brittiska AMTE Power undersöker var de kan anlägga en fabrik. Enligt en kommuniké från företaget ska man ta ett slutgiltigt beslut under 2022 för att till 2025 komma igång med kommersiell produktion. Runt 10 GWh är målet att nå strax efter det. 

BYD

Kinesiska BYD ska tydligen varit på jakt efter ingenjörer för en kommande batterifabrik, men har avslöjats eller meddelats än. BYD har dock en fabrik i Ungern där man både har forskning/utveckling samt produktion av eldrivna bussar.

Panasonic

Japanska Panasonic ingick 2020 ett samförståndsavtal om att bygga fabrik i Norge tillsammans med Equinor och Hydro. Gruppen har ännu inte officiellt tillkännagivit var man kan tänkas bygga, men i mars 2021 meddelades det att det fanns ”20 intressanta platser”.

Projekt som har lagts ned – eller stannat av

Farasis Energy

Kinesiska Farasis hade avtal med bland annat Daimler om en anläggning i Betterfeld-Wolfen. Daimler var även delägare i batteriföretaget och när det inköpet presenterades beskrevs det som ett sätt att säkra tillgång. Farasis beskrevs som viktig strategisk partner. Men sedan har inget hänt och Daimler har nu avtal med ACC.

Terra E

Det var med en tidigare chef på ThyssenKrupp och ett gäng på 17 tyska bolag i ryggen som Terra E skulle bygga batterifabrik. Planen var att få till en kapacitet på 34 GWh och att man i olika steg skulle nå dit 2028. En lite avvikande sak var att Terra E satsade på batteriproduktionen riktat mot annat än fordonsbranschen. Men det var när projektet presenterades 2017. Sedan dess har det varit tyst.

Avhopp

Bosch

Den tyska tungviktaren utredde under lång tid möjligheterna att även bli en stor producent av batterier. Men 2018 ryckte man proppen ur ambitionerna – och sålde i stället av allt som hade med batteriutveckling att göra. Skälet var att riskerna var stora och potentiella vinster osäkra. I stället har fokus hamnar på att bli underleverantör när det kommer till produktionsutrustning för tillverkningen av battericeller.

Felix Björklund

Mer om: Elbilar Batterier

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt