Vad hände? Nykomlingen Jaguar F-Pace knep en överraskande topplacering i vår första sammanställning av Europaindex för SUV Mellanklass. Så uppenbarligen är den något av en älskling för bilexperterna. Men varför egentligen? Och vad är det som gör att den INTE klår Volvo XC60?
“Det här är i princip den mest fruktansvärda marknaden som man kan välja som nykomling. Inget segment har hårdare konkurrens eller är mer mättat.”
Ja, så skrev tyska sajten Auto News tidigare i våras när de testade Jaguars första SUV, F-Pace. För som vi vet har SUV:ar varit populära länge och det finns få biltillverkare som inte har någon SUV i sitt modellprogram.
När Jaguar lanserade F-Pace förra året var det därför ingen lätt match de gick in i. Åtminstone på pappret. Men i verkligheten har nykomlingen nästintill gjort knockout i segmentet av mellanstora SUV:ar.
“Den bästa och vackraste bilen i världen” kan den till och med kalla sig numera. F-Pace tog nämligen hem en dubbelvinst på World Car Awards 2017 och fick såväl utmärkelsen “World Car of the Year” som “World Car Design of the Year” från världens biljournalister.
Så varför är Jaguar F-pace en sådan favorit? Framgångsreceptet verkar ligga i att Jaguar har kombinerat sitt lyxiga yttre med teknik och praktiska utrymmen:
“På grund av all teknik kan man vara frestad till att underkänna bilens praktiska funktion. Men det finns det ingen anledning till” – Motorsiden.dk
“Lyckligtvis har det brittiska bolaget applicerat sin varumärkesdesign och ingenjörskunskap på bilen för att den ska förtjäna dess hoppande kattdjurslogga. [...] F-Pace utmanar bilar som Porsche Macan och BMW X3, men bräcker båda vad gäller bagageutrymme och baksätets praktiskhet” – AutoExpress
“Vad skiljer den från andra modeller i klassen? Bara titta på den. [...] Samtidigt är den mer praktisk än sina konkurrenter” – Bilnorge.no
Vad gäller körningen råder det delade meningar hos experterna om F-Pace. Många är överens om att styrningen är riktigt bra, men att körkomforten hade kunnat vara bättre. På det stora hela beskrivs F-Pace dock som en fint balanserad körupplevelse.
Det som “drar ned” experternas omdömen är framför allt två saker: den inte så högkvalitativa interiören och det sega infotainmentsystemet.
“Interiörens kvalitet är förmodligen den minst imponerande aspekten av Jaguar F-Pace” konstaterar till exempel brittiska Whatcar . Även tyska experter på Auto Motor und Sport och Auto News är uppenbart kritiska mot bilens insida, medan norska Bilnorge och brittiska Autocar beskriver den som “bra” – inte enastående.
Men det finns några biljournalister som ändå tycker att interiören i F-Pace håller måttet. Svenska Allt om bilar beskriver den som “svalt lyxig” och schweiziska Blick gillade “den kvalitativa interiören”.
När det kommer till infotainment verka experterna vara desto mer eniga: basutrustningen (kallad InControl Touch) är modern och intuitiv, men lite långsam. Dels tar det tid för den att komma igång vid start, dels reagerar den trögt när man trycker på skärmen.
Enligt brittiska Whatcar går det dock åtgärda genom att uppgradera till InControl Touch Pro – om man har råd till det, det vill säga.
Jaguar F-Pace bjuder alltså varken på fantastisk körglädje eller en högkvalitativ insida. Istället har den blivit experternas älskling på grund av sin förmåga att kombinera lyxig design med praktiska utrymmen.
Den som säger att “insidan är viktigast” får med andra ord bita sig i tungan; ett snyggt yttre kan uppenbarligen få hjärtanen bland Europas bilexperter att bulta.
Om man heter Jaguar, åtminstone.
Europaindex SUV Mellanklass: 86,6 poäng av 100 (ett snitt baserat på nio genomförda tester)