Fordon
Alle man i kapseln!
Lätt, stark, enkel att använda och betydligt säkrare för personer i sjönöd än dagens livräddningsbåtar. Den droppformade kapseln byggs nu på Marströms Composite i Västervik.
Livbåtarna på fartyg slås ofta sönder när de sänks ner från fartygen som inte sällan har slagsida. Det är ett räddningssystem som i stort sett är likadant som när Titanic gick under.
Nu lanserar uppfinnaren Sven Sörelius, Stockholm, sin droppformade räddningskapsel som är lätt, stark och bekväm att sitta i.
Dessutom ska kapseln, eller flera av den, vara placera högt uppe på fartyget. När moderbåten sjunker sänks kapseln, och personerna i den, sakta ner mot vattenytan och flyter iväg.
Ett speciellt ballastsystem gör att kapseln håller sig upprätt hela tiden. En annan specialitet är ventilationen.
Kapseln har också en anordning på ovansidan så att den snabbt kan kopplas till en helikopter. Tack vare det ska den även kunna användas till att rädda människor på bergstoppar och liknande.
Till utseendet påminner den om USAs rymdkapslar från 1960-talet. Men den verkliga förlagan är Sven Sörelius skyddsrum från samma årtionde, små mobila kapslar som skulle grävas ner och för att skydda mot kärnvapenattacker.
Kapseln, som kallas ”Rescue Capsule 5” kommer att lanseras i två storlekar, en som rymmer sex personer och en som tar tolv.
Senare i år kommer den att börja testas sjöss, troligen av Walleniusrederiet.
Just nu byggs ett antal kapslar av plastkomposit och kolfiber på Västerviksföretaget Marström Composite, känt för sina tävlingssegelbåtar.