Fordon

Alfachefen: Ryktet i Europa svårt sargat

1965 års Alfa Romeo Giulia Sprint ritad av Bertone, när märket ännu var respekterat. Foto: Alfa Romeo

Det är lättare att etablera Alfa Romeo i USA än i Europa, där märket har misskötts en längre tid, anser högsta chefen Sergio Marchionne.

Publicerad

Marchionne säger i en intervju med branschtidningen Automotive News att han tänker utse en USA-chef i slutet av året och se till att börja sälja märket där 2013. Bilarna ska säljas hos Fiatåterförsäljare, som i USA bara har den lilla 500-modellen på programmet.

Fiat försvann från den amerikanska marknaden 1995 efter att försäljningssiffrorna dalat.

Men med det nya samarbetet med Chrysler anser Marchionne att märket har en chans att komma tillbaka, och nu måste företaget jobba på att understryka den sportiga imagen.

Marknadsundersökningar visar att Alfa Romeo fortfarande är ett starkt varumärke i USA.

- Det är något vi måste ta tag i, säger Sergio Marchionne.

I Europa blir det jobbigare att återvinna marknadens förtroende. Varumärket har urholkats av medelmåttig kvalitet, föråldrade motorer och modeller som fick hänga med för länge i produktprogrammet.

Förra året sålde Alfa Romeo endast 115000 bilar, i år väntas försäljningen bli 155000, vilket är hälften av vad Marchionne har förväntat sig.