Fordon
Airbus elplan premiärflög i tysthet
Elflygplanet E-Fan som utvecklas av Airbus gjorde en tyst premiärtur inför industri- och miljöministrar.
E-Fan visades på flygmässor förra året men det var först den 25 april som jungfrufärden ägde rum på franska Merignac Airport.
De båda fläktmotorerna på vardera 30 kW sitter monterade på flygkroppen. En serie litiumpolymerbatterier placerade i vingarna levererar el till motorerna vid spänningen 250 volt. Laddningen räcker för en halvtimmes flygning.
På startbanan drivs planet av en 6 kW elmotor som verkar på hjul som sitter i tandem under flygkroppen. Den kan accelerera planet till 60 km/h, och avlastar flygmotorerna vid start.
Det 6,7 meter långa planet har en spännvidd på 9,5 meter och är endast tänkt som demonstrator. Det ska följas upp av E-Fan 2.0 för två personer och E-Fan 4.0 för fyra personer. Det tvåsitsiga planet blir enbart eldrivet, det fyrsitsiga blir en hybrid med en liten förbränningsmotor för batteriladdningen.
I förlängningen ser Airbus att man om drygt 15 år kan presentera eldrivna regionalplan med plats för 100 passagerare.
Vid premiärflygningen sa den franske industriministern Arnaud Montebourg att ett samarbete mellan stat och näringsliv när det gäller elflygplan på sikt kan skapa arbetstillfällen. Dessutom kan Frankrike få en ledande roll när det gäller eldrivna och hybriddrivna flygplan.
Miljöminister Segolene Royal imponeras av de låga kostnader som eldrift möjliggör. En resa med eldrift kostar 2 euro i timmen per passagerare, med flygbränsle stiger kostnaden till upp mot 40 euro i timmen per passagerare. Även den låga ljudnivån imponerade på miljöministern.