Fordon

Ägare av supermiljöbil riskerar missa premien

Den som köpt supermiljöbil under slutet av 2014 kan bli utan premie. Foto: TT

Subventionen för bilarna med lägst utsläpp förlängs i två år. Men den som köpt supermiljöbil under slutet av 2014 kan bli utan premie. Budgetpropositionen får stora konsekvenser för elbilar och laddhybrider de närmaste två åren.

Publicerad

För 2014 blir det inte några ytterligare anslag till supermiljöbilar. Den som köpt bil sent kan bli utan sin premie.

I budgetpropositionen för 2015 föreslår regeringen att den nuvarande premien för supermiljöbilar förlängs till 2017. Under 100 miljoner kronor avsätts till premien varje år. Men för 2014 skjuts det inte till mer anslag, trots att medlen tog slut under sommaren på grund av de många nyregistreringarna. Potten räckte till 2 500 bilar, men hittills i år har 3 500 bilar registrerats.

- Detta innebär att många supermiljöbilar som registreras i år inte kommer att få någon supermiljöbilspremie, kommenterar Bertil Moldén, vd för branschorganisationen Bil Sweden.

Han befarar att nyregistreringarna under slutet av 2014 saktar av, men att det i gengäld kommer en rusning i början av 2015, en slags guldrusch som innebär att de avsatta pengarna för året tar slut redan de första månaderna.

- Det här betyder att färre bilar får premien under 205 och 2016, säger Mattias Goldmann, vd för tankesmedjan Fores.

Premien är för närvarande 40 000 kronor. Att potten för 2014 tagit slut beror på att biltypen slagit försäljningsrekord, framför allt i stockholmsområdet. Nyregistreringarna tredubblades under de första nio månaderna 2014.

Den förra regeringen hade aviserat en höjning till 215 miljoner per år, plus ett extra anslag på 75 miljoner för slutet av 2014.

På sikt kan nya skatteregler som straffar bilar med högre utsläpp och premierar miljöbilar ersätta premien.

Mattias Goldmann oroas av bristen på detaljerade besked från regeringen om vad som ska hända med premier och definitionen av begreppet "supermiljöbil".

- Under tiden är marknaden osäker, och osäkerhet är det värsta. Att det är så luddigt i budgeten och att det saknas konkreta svar gör att branschen tröttnar. Marknaden har svårt att klara ens kortsiktig osäkerhet, säger han.
Följ Ny Teknik på Facebook!

Supermiljöbilar

  • Premien infördes 2012. Bilklassen består av rena elbilar och laddhybrider. Utsläppen får vara högst 50 gram koldioxid per kilometer.
  • Den mest sålda modellen är Mitsubishi Outlander, en laddhybrid.
  • Enligt Transportstyrelsen: "En personbil som är typgodkänd i enlighet med 3 kap. Fordonsförordningen (2009:211), och uppfyller utsläppskraven I EG nr 715/2007 (Euro 5 eller Euro 6), och enligt uppgift i vägtrafikregistret släpper ut högst 50 gram koldioxid vid blandad körning. Bilen ska också vara ny. Det innebär att bilen inte får ha tagits i bruk tidigare, var sig i Sverige eller i annat land."