Fordon

A26 får unik sluss i fören

Det ska A26 göra. Grafik: Jonas Askergren Foto: Colourbox, Kockums

I fören på A26 finns en världsnyhet. En sluss med 1,5 meters diameter ger förmåga att ta in och ut grupper av dykare, miniubåtar eller sensorer.

Publicerad

Porten blir en universalsluss för många olika typer av strategiska operationer. Tanken är att göra en fiende osäker på vad ubåten egentligen har för avsikt och hur den är bestyckad. Kockums kallar den ”multimission portal”.

Idén är bland annat att ubåten ska kunna ligga oupptäckt på bottnen och spana med hjälp av fjärrstyrda undervattensfarkoster.

Slussen kan ta in och ut obemannade miniubåtar eller användas för att skicka ut upp till åtta dykare med utrustning på specialuppdrag. Tidigare har dykare ofta gått ut på sina uppdrag genom att klättra ut ur ubåtens torn, men det tvingar ubåten att ligga exponerad i ytläge.

– Porten är världsunik, och vi anser att det är en av de absolut viktigaste funktionerna ubåten ska ha, säger Per Nilson, Kockums chef för affärsenheten Ubåt.

Ett skäl till att porten inte finns på andra ubåtar är svårigheten att tekniskt hantera ett hål på 1,5 meter i ubåtens tryckskrov.

Utrymmet kan också användas för förvaring av last eller för tryckutjämning. Regleringen sker med luft och avskärmningar i slussen håller kvar luftbubblan när den yttre luckan öppnas.

Den sex meter långa slussen byggs in på bekostnad av de två lätta 400-millimeters torpedtuberna som finns på fartygen i Gotlandsklassen. De fyra stora 533-millimeterstuberna blir kvar på var sida om den nya slussen. Per Nilson menar att kompromissen hänger samman med de framtida ubåtarnas användningsområden.

– Med de nya hotbilderna är det ännu viktigare att använda ubåtar för spaning och att kunna agera snabbt.

Med två självförsvarstorpeder borta, ska ubåten i stället snabbt kunna ladda om sina tuber.