Fordon
2020 får du veta bränslets ursprungsland vid pumpen
Foto: Lise Åserud / NTB scanpix / TT
Från och med den 1 januari 2020 ska drivmedelspumpar vara märkta med var bränslet kommer ifrån och vilken miljöpåverkan det har.
Riksdagen röstade i början av sommaren ja till att införa miljöinformation av flytande och gasformiga bränslen vid pumpen.
Idag, torsdag, har regeringen även beslutat om en förordning som styr vilken information som märkningen ska innehålla.
Det har tidigare varit oklart om drivmedlets ursprungsland ska vara en del av märkningen. Men regeringens beslut innebär att ursprungsland ska framgå. En potentiell krock med EU-regler var tvungen att undersökas först men har nu bedömts kunna undvikas, berättar Jakob Lundgren, pressekreterare hos miljöminister Karolina Skog (MP)
Märkningen ska också innehålla övergripande information om drivmedlens utsläpp av växthusgaser över en livscykel. Skyldigheten att lämna informationen vid pumpen ska börja gälla från den 1 januari 2020. Tankstationer som levererar mindre än 1 500 kubikmeter flytande drivmedel eller 1 miljon kubikmeter gasformiga diton årligen är undantagna från de nya kraven, för att undvika alltför stora administrativa kostnader för de små aktörerna.
Gröna Bilister jublar över beskedet. Branschorganisationen Svenska Petroleum- & Biodrivmedelinstitutet (SPBI) gör det inte. Tidigare i våras kommenterade SPBI förslaget om ursprungsmärkning så här: "Att införa ett informationskrav kring ursprungsmärkning i den riktning som regeringen indikerat skulle innebära att samma produkt kan få två olika ursprungsländer beroende på vilken aktör som säljer den på marknaden. Sådan otydlig information kan inte anses vara till gagn för konsumenten.”
SPBI vill inte ha någon märkning vid pumparna över huvud taget utan endast på en kontinuerligt uppdaterad hemsida. Eftersom klimatpåverkan ska redovisas som ett genomsnitt av föregående års leveranser kommer märkning vid pumpen att leda till felaktig information, menar SPBI.