Fordon

130 meter lång LNG-färja blir elektrisk i stället

Incats färja ska trafikera Montevideo-Uruguay - och förmodligen drivas av el lagrad i batterier. Foto: Incat
Incats färja ska trafikera Montevideo-Uruguay - och förmodligen drivas av el lagrad i batterier. Foto: Incat

Den kommer att rymma 2 100 passagerare och 226 fordon och var tänkt att drivas av flytande naturgas. Men nu ser det ut att bli batterier för hela slanten i stället - och därmed blir Incats elfärja en av världens största. 

Publicerad

Det australiska varvet Incat Tasmania bygger just nu ett 130 meter långt fartyg som från början var tänkt att drivas av flytande naturgas, LNG. Men efter diskussioner med köparen Buquebus, ett sydamerikanskt rederi, lutar det nu åt att färjan i stället utrustas med batterier. 

När den levereras 2025 blir den i så fall världens största lättviktsfärja med nollutsläpp, enligt Incat. Skrovet är av katamaranform och byggs i aluminium. Färjan ska trafikera en rutt mellan Argentina och Uruguay. Skiftet till batterier görs av miljöskäl.  

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här