FARKOST

Svenska elbåtstillverkaren tar in över en kvarts miljard kronor

Candela C-8 och P-12.
Candela C-8 i förgrunden och P-12 i bakgrunden.

Kapitalmarknaden för startupbolag inom elektrifiering har varit tuff på sistone. Men inte för Candela, som nu stängt sin största runda någonsin.

Publicerad

Elbåtstillverkaren Candela tillverkar eldrivna båtar med bärplan, vilket gör att skrovet lyfter över vattenytan vid tillräcklig fart. Det sänker energiförbrukningen rejält – och ger därmed mycket bättre räckvidd än om ett planande skrov använts.

Nu meddelar bolaget att det har genomfört en kapitalrunda om 24,5 miljoner euro, motsvarande 279 miljoner kronor. Detta görs i en tid då flertalet svenska startupbolag inom elektrifiering har gått i konkurs på grund av svårigheten att få investerarna att öppna plånboken.

Group Beneteau

En av investerarna är världens största båttillverkare, franska Group Beneteau.

– Candelas teknik, som möjliggör betydligt effektivare elektriska båtar, kommer göra så att omställningen av vattenburna transporter kan träda in i nästa fas, säger Bruno Thivoyon, vd för Group Beneteau, i ett uttalande.

Övriga investerare är EQT Ventures, Ocean Zero LLC och Kan Dela AB.

Skala upp P-12

Pengarna ska främst användas för att skala upp tillverkningen av färjan P-12, med plats för 30 passagerare. Sedan tidigare tillverkar Candela fritidsbåtarna C-7 och C-8.

– Vi har ägnat år åt att utveckla den tekniska mognadsgraden och är nu redo för att skala upp till kommersiella båtar. Som i alla industrier är det företaget som växer snabbast som kommer att dominera marknaden, säger Candelas vd och grundare Gustav Hasselskog, i ett uttalande.

Candela grundades 2014 och har totalt tagit in över 70 miljoner euro.