FARKOST
Svenska elbåtstillverkaren tar in över en kvarts miljard kronor
Candela C-8 i förgrunden och P-12 i bakgrunden.
Candela
Kapitalmarknaden för startupbolag inom elektrifiering har varit tuff på sistone. Men inte för Candela, som nu stängt sin största runda någonsin.
Elbåtstillverkaren Candela tillverkar eldrivna båtar med
bärplan, vilket gör att skrovet lyfter över vattenytan vid tillräcklig fart.
Det sänker energiförbrukningen rejält – och ger därmed mycket bättre räckvidd än
om ett planande skrov använts.
Nu meddelar bolaget att det har genomfört en kapitalrunda om
24,5 miljoner euro, motsvarande 279 miljoner kronor. Detta görs i en tid då flertalet
svenska startupbolag inom elektrifiering har gått i konkurs på grund av svårigheten
att få investerarna att öppna plånboken.
Group Beneteau
En av investerarna är världens största båttillverkare,
franska Group Beneteau.
– Candelas teknik, som möjliggör betydligt effektivare
elektriska båtar, kommer göra så att omställningen av vattenburna transporter
kan träda in i nästa fas, säger Bruno Thivoyon, vd för Group Beneteau, i ett
uttalande.
Övriga investerare är EQT Ventures, Ocean Zero LLC och Kan
Dela AB.
Skala upp P-12
Pengarna ska främst användas för att skala upp tillverkningen
av färjan P-12, med plats för 30 passagerare. Sedan tidigare tillverkar
Candela fritidsbåtarna C-7 och C-8.
– Vi har ägnat år åt att utveckla den tekniska mognadsgraden
och är nu redo för att skala upp till kommersiella båtar. Som i alla industrier
är det företaget som växer snabbast som kommer att dominera marknaden, säger Candelas
vd och grundare Gustav Hasselskog, i ett uttalande.
Candela grundades 2014 och har totalt tagit in över 70
miljoner euro.