FARKOST
Haveri när första flygningen med aerospike-motor skulle genomföras
Meningen var att tyska Polaris prototyp Mira I skulle bli den första farkosten som flyger med en aerospike-motor – som har fördelar gentemot vanliga raketmotorer. Men det slutade med haveri.
Det tyska startupbolaget Polaris Raumflugzeuge utvecklar det återanvändbara rymdflygplanet Aurora, som till form och handhavande mer liknar ett vanligt flygplan jämfört med hur rymdfarkoster brukar se ut.
Valet av motor sticker ut. Polaris utvecklar nämligen en linjär aerospike-motor, kallad AS-1.
Raketmotorer brukar ha ett konformat munstycke där förbränningsgaserna tillåts expandera i riktning bakåt, vilket driver farkosten framåt. Problemet är att de inte kan optimeras för drift på olika höjd. En lösning är att använda flera olika raketsteg med olika motorer, men det kostar förstås pengar.
Aerospike-motorn kan i stället beskrivas som närmast in- och utvänd jämfört med en raketmotor med konformat munstycke. Den omgivande luften bildar i stället den yttre avskärmningen, och en kilformad avlång konstruktion (”the spike”) den inre. Sammantaget medför designen att en relativt hög och jämn verkningsgrad kan upprätthållas, från marknivå och ända upp till nära vakuum. Därmed behövs inte flera raketsteg.
Anor från 1950-talet
Aerospikemotorn är inte ny. Konceptet uppfanns av Rocketdyne redan på 1950-talet. Tanken var att Venturestar, den återanvändbara uppföljaren till rymdfärjan, skulle få aerospike-motor. Tester genomfördes med en demonstrator kallad X-33, men programmet lades ner 2001.
För en månad sedan utförde tyska Polaris ett försök att flyga med en nedskalad prototyp av det som ska mynna ut i rymdfarkosten Aurora, kallad Mira I. Det hade i så fall blivit första gången i världshistorien som en aerospike-motor faktiskt används i ett flygplan i luften, rapporterar New Atlas.
Men försöket misslyckades. För att ta Mira I upp i luften används vanliga jetmotorer. Vid starten hann farkosten nå en fart om cirka 170 km/h när ett felande landningsställ i kombination med sidovind orsakade en krasch. Den 4,25 meter långa flygkroppen tog rejält med stryk. Polaris har därför beslutat att skrota Mira I och i stället satsa på de något större efterföljarna Mira II och Mira III. Polaris hann inte starta Aerospike-motorn innan farkosten kraschade, enligt New Atlas.
På Linkedin påpekar bolaget att 61 lyckade flygningar gjorts tidigare (men inte med aerospike-motor).
”Har du inte sönder saker är du inte ambitiös nog”, skriver bolaget.
Läs vidare