INDUSTRI

De mångmiljonsatsar: Ny metod för flygplanens jättekomponenter

GKN Aerospaces satsning på additiv tillverkning kostar 600 miljoner kronor, och väntas skapa upp till 150 nya jobb i Trollhättan.

Det handlar om de största och mest komplexa flygplanskomponenter som någonsin 3d-printats. Nu investerar bolaget stort i sin produktion i Trollhättan. Vilket väntas skapa nya arbetstillfällen.

En första produktionscell är redan installerad och driftsatt. Den första komponenten som tillverkas additivt är en ”fan case mount ring”, en monteringsring som fäster motorn på flygplansvingen, cirka två meter i diameter. GKN Aerospace investerar 600 miljoner kronor i en ny anläggning i Trollhättan, och en ny produktionsmetod.

– De första exemplaren levererades till kund före jul, och kommer att följas av fler komponenter. Alla komplexa produkter vi tillverkar ska kunna framställas additivt, säger Sébastien Aknouche, chef för affärsområdet Material Solutions på GKN Aerospace.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här