FARKOST

Här är den svenska eldrivna campingbåten – drivs av solceller

Campingbåten Pol Lux vid en strandkant i Norge.

En eldriven katamaran med solcellstak som kan köra 30 sjömil på en dag. Nu ska den svenska innovationen ut på testturné. Men att sälja en campingbåt för över en miljon i dyrtider är inte det enklaste, medger upphovsmannen Gustav Larsson.

Skeppsingenjören Gustav Larsson har tillsammans med frun Svenja, två barn samt en hund gjort många utflykter med familjens fritidsbåt Flipper 535. Helst letar de upp en plats bortom gästhamnarna och övernattar i tält.

För ungefär fyra år sedan föddes idén om en äventyrsbåt som tillät övernattning ombord. Den skulle vara ungefär som en segelbåt, men i ett nättare och mer lättmanövrerat format. Att den skulle drivas av el och kunna köras enbart på energi från solceller i måttlig fart var grundpremissen. 

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här