FARKOST

Fem sådana batteripaket skulle installeras i en vanlig sjark, en norsk båtmodell av kustfisketyp. Verkställande direktör Tore Johansen och teknisk chef Ivar Jakobsen på båtbyggeriet i Rødskjær i Harstad 2021.

De gick från att bara bygga elbåtar till bara dieseldrivna båtar – ”Marknaden är borta”

Varvet satsade stort på att bygga eldrivna yrkesbåtar för fiske och havsbruk. Men nu är efterfrågan borta.

Publicerad Senast uppdaterad

Redan 2019 meddelade varvet Selfa att de framöver endast skulle bygga batterielektriska och hybrida fiskebåtar. Men 2023 gick de tillbaka till att bygga dieseldrivna båtar. Nu bygger de nästan uteslutande traditionella dieselbåtar igen.

– Marknaden för hybrida båtar inom fisket är borta, säger ägaren och vd Erik Ianssen.

Varvet bygger kustfiskebåtar. 2015 byggde de den första elektriska kustfiskebåten (norska båttypen sjark), och förväntningen då var att batterier skulle göra sitt intåg i båtar på samma sätt som i bilar.

Varvet förväntade sig också liknande stödsystem som för elbilar. Norska statliga Enova hade länge stödprogrammet ”batteri i fartyg” , men det togs bort.

– Jag skulle inte säga att vi fick en kalldusch, men marknaden för hybrida båtar fanns helt enkelt inte längre, säger Ianssen.

Efterarbete kvarstår

Det nyligen inlämnade bokslutet från förra året visar en intäktsökning från 59 till 65 miljoner norska kronor. Resultatet har dock gått från vinst till en förlust på 3 miljoner norska kronor. Löne- och varukostnader är orsaken. Ianssen kallar det för teknikutveckling.

Selfa ökade skulden med 12 miljoner kronor för att täcka garantikrav från rederiet Kampklo, som tog över en hybridbåt med stora problem.

Enligt Kystmagasinet hade båten defekt programvara, vilket resulterade i att all elektricitet ombord, inklusive ljus och navigationssystem, slogs ut. Vid en inspektion från Sjöfartsdirektoratet var det inte möjligt att ladda fartyget med landström. Rederiet ansåg att felen utgjorde ett allvarligt säkerhetsproblem.

– Jag nämnde teknikutveckling. Det här är inte som en bilfabrik där man testar produkterna i tre år innan de säljs. Vi testar också båtarna, men vi måste räkna med att de behöver finjusteras efteråt. Efterarbetet blir en del av kostnaderna, säger Ianssen.

24 grader i Harstad

Varvet bygger fortfarande en hybridbåt med batterier och vätgas som planeras levereras i mars eller april nästa år. Den stöds ekonomiskt av Forskningsrådet genom projektet Zerokyst. Utöver detta byggs nu bara traditionella dieselbåtar.

Erik Ianssen (till höger) satsade stort på batteridrivna fiskebåtar, men sedan försvann marknaden. Här syns han med en 30 år gammal båt där företaget Hymatech installerade batteri.

Tror du att det kommer en ny boom för batteribåtar inom fisket?

– Svartisen försvinner, Lofotenfisket kommer snart att ske vid Svalbard och det är 24 grader där jag sitter i Harstad. Det obehagliga är att det går så snabbt, säger Ianssen den 9 september, och fortsätter:

– Jag vet inte om det kommer en ny boom med batteribåtar inom fisket, men vi arbetar fortfarande med drivlinorna. Inom havsbruk händer det mer.

Ianssen driver också elektrifieringsföretaget Hymatech, som installerar elektrisk framdrift i båtar för havsbruk och andra segment.

Gick inte som förväntat

Enova delade ut totalt 1,7 miljarder kronor genom programmet ”batteri i fartyg” innan det avslutades förra året. Totalt fick 263 havsbruksfartyg, 39 fiskefartyg och 12 offshorefartyg stöd.

Inom havsbruk gick övergången till hybrida fartyg snabbare än förväntat, men inom fisket gick det långsammare, enligt Enova.

– Vi har inte sett den ökning som vi hade hoppats på inom fiskefartyg. Mycket tyder på att programmet inte är lämpligt för att skapa den marknadsförändring vi önskar, och därför finns det behov av nya verktyg, sade Enovas Anders Quist Nyrnes i ett pressmeddelande när programmet avslutades förra året.

Den här artikeln har tidigare varit publicerad på tu.no. Ny Teknik översätter och publicerar utvalda artiklar exklusivt för prenumeranter, som en del i ett samarbete mellan tidningarna.