ENERGI
Framgång i utvecklingen av litiumluftbatteriet: ”Viktigt steg”
Princip för ett litiumluftbatteri med litiumanod, fastfaselektrolyt av keramisk polymer (CPE) samt en luftbaserad katod. Vid uppladdning vandrar litiumjoner (Li+) från katod till anod, vid urladdning åt motsatt håll.
Argonne National Laboratory
Litiumluftbatteriet har potentialen att göra långflygningar med elflygplan möjliga. Nu har amerikanska forskare nått 1 000 upp- och urladdningar i labb. ”Resultaten verkar intressanta och lovande”, säger batteriexperten Jiefang Zhu på Uppsala universitet.
Litiumjonbatteriet har gjort det möjligt att elektrifiera så väl person- som lastbilar. Men för energikrävande applikationer som långdistansflyg räcker det inte till. Den praktiska maximala energitätheten ligger kring 400 Wh/kg. För att flyga en Airbus A320 med 190 passagerare från Sverige till Mallorca krävs det battericeller med en energitäthet i storleksordningen 4 000 Wh/kg.
Litiumluftbatteriet har den högsta teoretiska energitätheten av alla batterityper som brukar diskuteras som möjliga efterträdare till litiumjonbatteriet, kring 3 500 Wh/kg. Men det har varit svårt att nå särskilt högt i praktiken. Det allra största problemet hittills har dock varit livslängd och effekttäthet.