ENERGI

Framgång i utvecklingen av litiumluftbatteriet: ”Viktigt steg”

Princip för ett litiumluftbatteri med litiumanod, fastfaselektrolyt av keramisk polymer (CPE) samt en luftbaserad katod. Vid uppladdning vandrar litiumjoner (Li+) från katod till anod, vid urladdning åt motsatt håll.

Litiumluftbatteriet har potentialen att göra långflygningar med elflygplan möjliga. Nu har amerikanska forskare nått 1 000 upp- och urladdningar i labb. ”Resultaten verkar intressanta och lovande”, säger batteriexperten Jiefang Zhu på Uppsala universitet.

Publicerad Uppdaterad

Litiumjonbatteriet har gjort det möjligt att elektrifiera så väl person- som lastbilar. Men för energikrävande applikationer som långdistansflyg räcker det inte till. Den praktiska maximala energitätheten ligger kring 400 Wh/kg. För att flyga en Airbus A320 med 190 passagerare från Sverige till Mallorca krävs det battericeller med en energitäthet i storleksordningen 4 000 Wh/kg.

Litiumluftbatteriet har den högsta teoretiska energitätheten av alla batterityper som brukar diskuteras som möjliga efterträdare till litiumjonbatteriet, kring 3 500 Wh/kg. Men det har varit svårt att nå särskilt högt i praktiken. Det allra största problemet hittills har dock varit livslängd och effekttäthet.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här