Nya batteriet kan ge 60 procent längre räckvidd

2018-06-11 06:00  

Ett framsteg inom batteriteknik. Tyska Akasol har nu presenterat ett nytt batterisystem som kan ge elfordon en rejäl räckviddsökning. ”Behovet av laddstationer kommer att minska avsevärt”, säger forskningschefen Stephen Raiser.

Det var på Battery Show Europe som Akasol premiärvisade sitt nya batterisystem kallat Akamodule 60 CYC. Den modulbaserade lösningen är speciellt framtagen för fordon som behöver tillryggalägga längre sträckor – utan att behöva stanna för laddning.

Batterisystemet har en hög energidensitet (runt 221 Wh/kg) och på mässan visades en prototypmodul på 2,66 kWh med 433 W/kg. Men trots den höga energitätheten så ska den vara stabil i 1 500 till 3 000 laddcykler.

Batteriet har inte genomgått alla tester ännu, men Akasol räknar med att vara klara med det innan året är slut – och kunna erbjuda kommersiella produkter nästa år.

Kan öka räckvidden rejält

Den tänkta produkten Akasystem 15 AKM 60 CYC använder 40 kWh-moduler och ska enligt företaget vara en robust och skalbar lösning vars kostnad per kWh är relativt låg. Men i jämförelse med dagens tekniska lösningar kommer tekniken innebära att elfordon kan öka sin räckvidd med ”mer än 60 procent”.

– Våra nya cylindriska cellbatterimoduler gör att bussar och lastbilar kan trafikera långa sträckor. Eftersom räckvidden på dessa fordon ökar markant kommer behovet av laddstationer att minska avsevärt för många applikationer, säger Stephen Raiser, forskningschef på Akasol.

Läs mer: Ny rapport: Det krävs upp till 12 000 nya vindkraftverk för att nå miljömålen

Systemet är vätskekylt och använder vanligt kylmedium, något som gör att det ska vara enkelt att integrera samt validera.

”Marknaden utvecklas snabbt”

Utöver det nya modulsystemet med cylindriska battericeller (21700), visade företaget även prismatiska celler. Även de har hög energidensitet – men sämre prestanda.

Läs mer: Svenska bränsleceller ska ge elbilar längre räckvidd

Ett av dem (med upp till 870 W/kg) används redan av Daimler i företaget EvoBus och det andra (med 833 W/kg och 183 Wh/kg) är planerat att gå in i serieproduktion i slutet av 2019.

– Efterfrågan och kundintresset för våra olika lösningar är stor, vilket visar att marknaden utvecklas snabbt samt att kraven på batterisystem för kommersiella fordon är mycket varierade, säger Stephen Raiser.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt