MIT-upptäckt kan ge framtid för aluminiumluftbatterier

2018-11-19 13:54  

Ett oljelager som förbättrar batteriers standbytid. MIT-forskarnas upptäckt kan ge aluminiumluftbatterier en ljus framtid – och för evigt bota räckviddsångesten för elbilster.

Av alla olika sorters batterier tillhör metalluftbatterierna de lättaste och mest kompakta – men de har en stor begränsning. När de inte används så degraderar de snabbt och korrosion äter upp metallelektroderna.

Som jämförelse kan nämnas att ett vanligt återuppladdningsbart litiumjonbatteri tappar ungefär fem procent laddning efter en månads lagring. Vanliga aluminiumluftbatterier må vara både billigare och mer kompakta – men det kan vara så illa att de på en månad tappat upp till 80 procent av laddningen.

Läs mer: Svensk premiär för batterier i elnätet

Nu har dock forskare vid MIT upptäckt ett sätt att markant minska korrosionen – vilket innebär att batterierna får otroligt mycket bättre kapacitet för lagring.

Så vad har de då kommit på? Jo, de har lagt till ett tunt lager olja mellan elektroden i aluminium och elektrolyten. Oljan gör så att elektrolyten inte är i kontakt och kan börja korrodera elektroden. Så fort batteriet används sugs oljan bort och ersätts med elektrolyt.

Resultatet är enligt MIT-forskarna att energiförlusten på en månad endast är 0,02 procent.

Forskarna har publicerat en artikel om sin upptäckt i tidskriften Science. De visade att deras batteri hade enormt mycket bättre livslängd än traditionella batterier. MIT:s design gjorde att ett batteri som användes upprepade gånger och sedan lades åt sidan i en- till två dagar höll i 24 dagar av upprepade cykler. Det konventionella aluminiumluftbatteriet höll endast tre. 

Läs mer: Tyskland satsar miljarder på battericeller – vill undvika asiatiskt beroende

En sak som gör det här intressant är att flera företag (bland annat Tesla) har tittat på olika metalluft-batterier som en möjlig lösning för räckviddsförlängning eller nödhjälp i elbilar. Helt enkelt ett hjälpbatteri som man kan ta till då krämen i de vanliga återuppladdningsbara är slut. Tänk dig elbilarnas motsvarighet till en extradunk bensin i bagaget.

Men för att det ska vara aktuellt ‧måste ju dessa batterier kunna hålla laddningen ett längre tag utan att degraderas. Och därför kan MIT-forskarnas upptäckt vara ett viktigt steg på vägen.

Om vi nu kommer att få se de här batterierna på marknaden inom en snar framtid återstår att se, men patentansökan är inlämnad.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt