Lång väg till brytning av metaller i Sverige

2018-03-22 11:24  

Batterifabriken Northvolt satsar på att använda närproducerade metaller i så stor utsträckning som möjligt. Men ingen av dessa metaller utvinns i Sverige i dag.

Det är framför allt nickel, kobolt, grafit, mangan och litium som behövs för Northvolts batteritillverkning i Skellefteå.

Om initiativtagaren Peter Carlssons vision om en årlig batteriproduktion om 32 GWh blir verklighet krävs stora mängder metall.

– När vi rullar med full fabrik kommer vi att behöva 25 ton nickelmetall per år. Grafit kommer vi att behöva 35 000 ton av, säger han.

Läs mer: Svenskarna kan bli pionjärer i att återvinna litium

Alla dessa batterimetaller finns i den svenska berggrunden. Dessutom bryts nickel redan i dag i Finland och grafit utvinns i Norge. Visionen om närproducerade råvaror är alltså inte omöjlig, enligt Erika Ingvald, enhetschef på SGU, Sveriges geologiska undersökning.

– Det finns potential att utvinna kobolt, nickel, grafit, mangan och litium i Sverige. Det finns många indikationer på att det finns malm, säger hon.

Faktum är att Sverige och Finland rankas bland de mest intressanta länderna för utvinning av batterimetaller.

Men det blir svårt att få fram alla metaller som Northvolt behöver från närområdet tills fabriken öppnar. Det kommer till exempel inte gå att få tag på närproducerat litium till dess, säger Peter Carlsson själv.

Läs mer: ”Tänk om man vaknar upp och har glömt något”

Northvolts ambition är att den första etappen av batterifabriken i Skellefteå ska vara klar i slutet av 2020. Det är bara två år bort, och det tar ungefär tio år att dra i gång en gruva.

Det finns visserligen en del företag som har kommit en bit på väg. Kanadensiska Leading Edge Materials har en befintlig gruva i Woxna nordost om Orsa, där grafit utvanns under första halvåret 2015. Men brytningen avbröts på sommaren när priset på grafit sjönk.

Samtidigt är det många företag som letar efter olika typer av batterimetaller i den svenska berggrunden. Intresset har ökat rejält under det senaste året.

Leading Edge Materials har till exempel undersökningstillstånd i en litiumfyndighet i Bergby, norr om Gävle. Australiska Hannans letar efter litium i den gamla nedlagda gruvan Varuträsk, i närheten av Skellefteå. Där bröt Boliden litium före andra världskriget.

Brytning av litium från den svenska berggrunden skulle dock bli betydligt dyrare än dagens utvinning.

– Största delen av det litium som utvinns i dag kommer från så kallade brines, väldigt salta grundvatten i Sydamerika. Det är ett extremt billigt sätt att utvinna litium, och görs det på rätt sätt har det väldigt liten miljöpåverkan, säger Erika Ingvald.

Läs mer: Experterna: Här är Northvolts största utmaningar

Leading Edge Materials letar även efter grafit i Sverige, Talga Resources söker efter kobolt och grafit, medan Sienna Resources och Beowulf Mining försöker hitta kobolt.

– Det som driver allt det här är den gröna omställningen som kommer av Parisavtalet och Agenda 2030. Elbilarna är en stark drivkraft, men biltillverkarna har varit ganska omedvetna hittills. Nu börjar de förstå att det kommer att bli brist på de här metallerna snart, säger Erika Ingvald.

Utan att avslöja företagsnamnet nämner hon att en tysk biltillverkare nyligen ringde henne och ville köpa kobolt.

– De frågade hur mycket jag kunde sälja till 2020. Jag började skratta och förklarade att det finns lovande prospektering men ingen brytning i Sverige. Så till 2020 hade jag inget att sälja.

Anekdoten tycker hon illustrerar att bilindustrin är yrvaken, med tanke på hur lång framförhållning som krävs för att hitta brytvärd malm och få tillstånd för att etablera en gruva.

– Nu ser det ut som om efterfrågan kommer att stiga kraftigt. De som vaknade upp lite tidigare började skriva avtal med gruvföretag för att försäkra sig om tillgång till metallerna. Det har inte hänt förut, det är helt nytt, säger Erika Ingvald.

Potential i Sverige

Både Sveriges geologiska undersökning, SGU, och Tillväxtanalys har konstaterat att det finns potential att utvinna flera innovationskritiska metaller och mineraler i Sverige. Tillväxtanalys anser att det gäller sällsynta jordartsmetaller, grafit, litium, nickel och volfram, samt till viss del även kobolt.

Enligt Tillväxtanalys finns det möjliga synergieffekter mellan Northvolts batterifabrik och utvinning av grafit (till anoden) och litium (till katoden) i Sverige.

Linda Nohrstedt

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt