ENERGI
Jättetransport på 50 meter genom huvudstaden – ska ge Stockholm mer el
Trafiksignaler monteras ned, kontaktledningar tas bort och en extra bro byggs upp. En transformator på 343 ton fraktades nyligen i ett 50 meter långt ekipage genom Stockholms södra delar.
Transformatorn har
tillverkats av Hitachi Energy i Ludvika åt stamnätsägaren Svenska kraftnät. Den
fraktades först via tåg till Norrköping, där den lastades över på pråm för
vidare färd till Hammarbyhamnen i Stockholm. Där lyftes den över till en
specialbyggd lastbilstrailer för transport till Högdalen.
I huvudstaden gick det 50 meter långa ekipaget endast nattetid. Spårvagnen Tvärbanans kontaktledning plockades ned för att lastbilen ska kunna passera. Även vägskyltar och trafiksignaler togs ned.
”Kan ha mellan 16 och 24 axlar”
Enligt Henrik Svenningsson, projektledare på Svenska kraftnät, handlade det om millimeter för att få jättepjäsen genom Stockholm.
På måndagsmorgonen den 16 september nådde transformatorn sin slutstation i Högdalen.
– Allt har gått bra, meddelar Henrik Svenningsson.
Längs vägen behövde trailern byggas om, för att förses med fler axlar. Det gjordes för att sprida ut marktrycket över en större yta.
– Det är en specialbyggd tysk trailer som kan ha mellan 16 och 24 axlar, berättar Henrik Svenningsson.
För att passera under en bro vid Globen måste transformatorn lyftas av lastbilen, placeras på järnbalkar och skjutas in under bron.
– På sista etappen, till Enskede Gård, måste man bygga en ny bro ovanpå den befintliga bron, som trailern kör över. Det gör man för att fördela trycket bättre. Stöttor och stag hjälper till att ta upp krafter, säger Henrik Svenningsson.
”Kolla att det inte pågår en massa evenemang på Globen”
Det är Västeråsföretaget Kraftdragarna, ägt av Svenska kraftnät och Vattenfall, som har utfört transportuppdraget mellan Norrköping och Högdalen. Tunga lyft och transporter är företagets specialitet.
Förra året genomfördes samma typ av transport, då var det också en transformator som forslades genom Stockholm till samma slutdestination.
– Det är lite enklare andra gången. Vi lärde oss förra gången att man ska kolla att det inte pågår en massa evenemang på Globen samtidigt. Just den tidpunkten vi skulle passera och stängde av vägen slutade konserten och 50 000 personer skulle hem, berättar Henrik Svenningsson.
Situationen löstes då genom att transporten avbröts och återupptogs senare. Det innebar att färden genomfördes i fler etapper och blev försenad.
Årets transport gick enligt planerna, förutom att pråmen blev försenad på väg till Norrköping. Den var på uppdrag i Finland och sinkades av hårt väder på Östersjön.
– Pråmen skulle ha kommit ett dygn tidigare till Norrköping, men vi hade lite marginal så det påverkade inte tidsschemat. Vi hade lagt in ett dygn i slack, det var bra, säger Henrik Svenningsson.
När transformatorn har installerats i Högdalen ska den omvandla spänning från 400 kV till 220 kV i stationen, som förbinder stamnätet med regionnätet.
”Högre kapacitet till 2030”
Jättepjäsen är en del i en utbyggnad och modernisering av elnätet i Stockholmsregionen. Det innebär bland annat att nära 95 kilometer ny ledning ska dras, sex nya nätstationer byggas och två nätstationer rustas upp. Totalt sett ska åtgärderna leda till att stockholmarna får mer elektrisk effekt. Dagens cirka 3 700 MW ökas med 2 400 MW.
– Det blir högre driftsäkerhet och högre kapacitet till 2030, säger Henrik Svenningsson.
Det är stamnätsägaren Svenska kraftnät som har köpt transformatorn, men den placeras i regionnätbolaget Ellevios nätstation i Högdalen. Det beror på att de två transformatorerna inte fick plats där de ursprungligen planerades, i den nya stamnätsstationen Snösätra i Bandhagen.
Därför blir det i stället Ellevio som kommer att drifta de två nya pjäserna.