Experterna: Här är Northvolts största utmaningar

2018-03-20 16:04  
Experterna tycker till: Här är utmaningarna för Northvolt.

Svenska batterifabriken står inför stora utmaningar. Här är experternas svar på vad Northvolt främst har att kämpa med.

Lina Bertling Tjernberg, professor i elkraftnät på KTH Foto: KTH
 

Lina Bertling Tjernberg, professor i elkraftnät på KTH:

– Finansieringen. De har inte nått målen. Annars verkar det vara bra förberett för dem av elbolaget. Bra tajming, teknikval, kompetens och placering.

Erika Ingvald, enhetschef på Sveriges geologiska undersökning Foto: SGU

Erika Ingvald, enhetschef på Sveriges geologiska undersökning:

– Flera. Att utveckla batterierna och tillverka dem, bara det är en utmaning. Sedan tror jag andra utmaningar kan vara att få miljötillstånd och finansiering för hela projektet.

Läs mer: ”Tänk om man vaknar upp och har glömt något”

Izabelle Back, ingenjör på Tesla i USA Foto: Jonas Billberg

Izabelle Back, ingenjör på Tesla i USA:

– En stor utmaning kommer att bli att hitta bra folk i den skalan. Deras team verkar vara otroligt starkt i dag, men de ska bygga en enorm fabrik och kommer att behöva en hel drös med ”A-players” för att lyckas. Jag hoppas att de lägger mycket vikt vid att bygga ett starkt hr- och rekryteringsteam.

Lisbeth Dahllöf, livscykelanalytiker på IVL Svenska miljöinstitutet: Foto: IVL

Lisbeth Dahllöf, livscykelanalytiker på IVL Svenska miljöinstitutet:

– Finansieringen. Den är ju jättestor. Sedan är det så klart en utmaning med tillstånd för gruvor. Dessutom är det en jätteutmaning att återvinna batterier eftersom det finns så lite pengar att hämta och det är kostsamt att återvinna.

Läs mer: Svenskarna kan bli pionjärer i att återvinna litium

Kristina Edström, professor i oorganisk kemi vid Uppsala universitet Foto: Mikael Wallerstedt

Kristina Edström, professor i oorganisk kemi vid Uppsala universitet:

– Att få tillräckligt med resurser. Och att det verkligen blir det här behovet av batterier som alla förutspår. Alla prognoser pekar på det, men det är ändå bara en procent av en miljard bilar på jorden som är elbilar i dag. Så man måste upp i dimension.

Christian Ekberg, professor i kärnkemi på Chalmers. Foto: Chalmers

Christian Ekberg, professor i kärnkemi på Chalmers:

– Att få ihop pengar för att göra allt det här. Jag tror att de har rätt mycket på fötterna rent tekniskt. De har nog tänkt igenom allting relativt väl. Den springande punkten blir att få in mycket pengar i början.

Linda Nohrstedt

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt