Energi
Elva nya gasmackar ändrar inte Volvobeslut
Gasbil som försvann
Naturvårdsverket har beviljat 10,3 miljoner kronor i bidrag till elva tankställen för biogas. Därmed har Naturvårdsverket hittills beviljat bidrag på sammanlagt 56,1 miljoner kronor till 57 tankställen i 16 län och 47 kommuner, från Ystad i söder till Luleå i norr.<br></br>- En utbyggnad i Sverige är positiv, men det räcker inte för att vi ska fundera på att ta upp tillverkningen av gasbilar, säger Maria Bohlin på Volvocars informationsavdelning. Det krävs en större marknad än så.
De nu beviljade bidragen avser elva tankställen i nio kommuner i Kalmar län, Skåne och Västra Götaland. Lunds Energi AB och Öresundskraft Infratjänster AB har beviljats bidrag till fyra respektive tre tankställen vardera. Därutöver har Grästorps kommun, Kalmar Vatten AB, Trollhättan Energi AB och Ulricehamns Energi AB fått bidrag till vardera ett tankställe.
Tillsammans med tidigare beviljade ansökningar innebär de planerade nya tankställena nästan en fördubbling av antalet publika tankställen för fordonsgas, till omkring 130 stycken.
- Det finns ett stort intresse för biogas som fordonsbränsle och genom stödet blir biogas nu tillgängligt i en större del av landet, säger Gunnel Horm, chef för enheten för investeringsprogram vid Naturvårdsverket, i ett pressmeddelande från Naturvårdsverket.
Sedan våren 2006 är alla större tankställen skyldiga att tillhandahålla minst ett förnybart drivmedel. Syftet med det aktuella bidraget är att främja distributionen och därmed användningen av även andra förnybara drivmedel än etanol.
Bidraget kompletterar klimatinvesteringsprogrammen som ger kommuner och andra aktörer möjlighet att söka bidrag för bland annat produktion av biogas.
Volvocars tog hösten 2006 "timeout" i tillverkningen av gasbilar. Uttrycket antyder att man lätt kan ta upp tillverkningen igen om man det uppstår en tillräckligt stor efterfrågan.
- Det är klart positivt att Sverige utvecklar infrastrukturen för alternativa bränslen, men det krävs mer än en utbyggnad av biogasmackar i Sverige för att vi ska ompröva vårt beslut, säger Maria Bohlin på Volvocars informationsavdelning. Vi satsar just nu hårt på att erbjuda etanolmotorer i hela vårt modellprogram, så i dagsläget känns inte gas så aktuellt.
Vad krävs för att ni ska fundera på att ändra er?
- En utbyggnad internationellt, åtminstone i Europa.