Elbilar
VW:s snobb-Passat uppdateras – kommer som laddhybrid
En premiumkantad och snofsigare folka för de som tycker Passat är för alldaglig. Nu har Volkswagen uppdaterat Arteon som utöver ett sportigt kombiutförande även kommer i ett laddbart alternativ.
För de som inte kan Arteons historia så började modellen som en Passat. Eller närmare bestämt som den version VW kallade för Passat CC. Men eftersom man ville få bilen att verka finare, inte minst eftersom det misslyckade projektet med lyxmodellen Phaeton gått åt pipsvängen – valde man att hitta på ett nytt namn. Detta blev Arteon.
Nu, tre år efter lansering, är det dags för en uppdatering och den kommer då med två stora nyheter. Dels att modellen får en sportig kombi-version kallad Shooting Brake och dels att den även kommer i laddbar tappning.
– Efterfrågan på laddhybrider ökar i hela världen. Därför ansåg vi det viktigt att kunna erbjuda Arteon-modellerna i Ehybrid-utförande med laddhybriddrift redan i år. Arteon Ehybrid appellerar lika mycket till förnuft som känsla och det gör dem unika i sitt prissegment, säger Jürgen Stackmann, försäljningschef på VW i ett uttalande.
Laddhybriden får alltså namnet Ehybrid vilket är intressant. Samma drivlina, som består av en 1,4-liters bensinmotor och en elmaskin kallas i vanliga Passat för GTE. Troligtvis har det att göra med den nya nomenklaturen inom VW där Ehybriderna är namnet på de effektsvaga laddhybriderna och GTE-namnet reserveras till de lite starkare.
Det här tycker jag är lite udda. Tidigare i år sade Kai Philipp, utvecklingsansvarig för elektriska drivlinor på Volkswagen, att man skulle satsa på hög prestanda i laddhybrider.
– Det här är ett sätt att göra elektrifierade bilar mer attraktiva, sade han då.
Det uttalandet rimmar illa med Arteon Ehybrid, som inte bara är en laddhybrid – det är ju även en premiumprodukt.
Precis som i Passat GTE är batteriet på 13 kWh, men hur långt den laddbara Arteon ska ta sig på elektroner är inget VW avslöjat än. Däremot säger de att Ehybriden startar på el och att den inte ska behöva starta bensinmotorn för det stora flertalet som pendlar till jobbet.
Med tanke på att drivlinan är densamma som i Passat GTE och att karossen är mer aerodynamisk borde räckvidden i varje fall vara över 55 kilometer.
Utöver batterier innebär uppdateringen att Arteon får ta del av den senaste tekniken. Det betyder bland annat körassistent, ny förarmiljö, uppkoppling, och digitala, beröringskänsliga ytor på ratten.
Och för dem som inte är intresserade av ovan nämnda laddbara drivlina så kommer modellen även i en ny R-version. Här är det 320 hästkrafter samt en ny selektiv vridmomentstyrning som ska se till att bilen blir extra kul att köra.
Så när kommer då bilen till Sverige? VW säger att mer detaljer, såsom pris och lanseringstidpunkt, kommer att förmedlas när nya Arteon börjar säljas efter sommarlovet.