Om Tyskland som bilnation, VW som biltillverkare och ID3 som den nya folk-elbilen som skulle säkra framtiden.
Biltillverkaren var även tydligt med att det här bara var starten och att produktionen av elbilar sedan skulle rulla ut vidare – inte minst till VW:s hjärtland Wolfsburg.
Men spola fram i tiden till i dag och den strålande framtiden för ID3:an ser inte lika ljus ut. Nej, i stället för produktionsutbredning sätter VW nu foten på bromsen på grund av låg efterfrågan och den så kallade folk-elbilen kommer inte att börja byggas i Wolfsburg som planerad.
– När allt kommer omkring så måste varje euro vi spenderar räknas. På grund av detta har vi beslutat att fortsätta att lägga det mesta av tillverkningen av ID3 i Zwickau och att på ett effektivt sätt använda den anläggningen, säger Christian Vollmer, produktionsansvarig för VW i ett uttalande till tyska Braunschweiger Zeitung.
Volkswagens elbilstillverkning i fabriken med glasväggar i Dresden, Tyskland.Jens Meyer
”Folkbilen” ID3 för dyr
Annons
Att utvecklingen inte riktigt gått som planerat är ingen nyhet. VW har redan fått ställa in skift vid sin fabrik i Saxen – även det på grund av låg efterfrågan. Att man nu väljer att inte ens dra igång produktionen i Wolfsburg pekar på hur problematiskt läget är.
Uppenbart är det att ID3:an, trots att den kallas för folkbil, är lite för dyr för vanligt folk. Prisutvecklingen för elbilar har inte heller varit den förväntade och i kombination med lågkonjunktur och inflation har det blivit ohållbart att fortsätta satsa allt för hårt på ID-kortet.
I fjol levererade VW 140 800 ID3:or och utöver produktionen i Zwickau byggs även en mindre andel fordon i ”glasfabriken” i Dresden.