Premium

Vår laddinfrastruktur är bäst i EU – men bygget bromsas

För att nå sitt mål måste Europa bygga 3 000 nya laddpunkter i veckan. Ställt mot antalet elektrifierade bilar är Sveriges laddinfrastruktur bäst i EU – men enligt Recharge bromsas utbyggnaden av sega nätägare.

Publicerad

Europeiska kommissionens stöd kring att bygga upp medlemsländernas laddinfrastruktur och hanteringen av bidragspengar för ändamålet har granskats av Europeiska revisionsrätten, ECA. Ambitionen inom EU är att det till 2025 ska finnas en miljon tillgängliga laddpunkter, men verkligheten släpar efter rejält. Det rapporterar Reuters.

Mellan 2014 och 2020 ökade andelen laddpunkter i de 27 EU-länderna samt Storbritannien från cirka 34 000 till 250 000. Men för att klara målet skulle unionen behöva få 150 000 nya laddpunkter om året, motsvarande 3 000 i veckan.  Samtidigt förväntar sig biltillverkarna inom unionen att deras produktion av elektrifierade fordon kommer att vara sex gånger så stor 2025 som siffran för förra året. Hur ser då situationen ut i Sverige? Enligt Energimyndigheten är den bra – för att inte säga bäst.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här