ELBILAR

Uppgift: Budget-elbilen lanseras i Europa – rivalerna är nervösa

BYD Dolphin visades upp på bilmässan i Peking där Ny Teknik var på plats.

En billig elbil som helt kan stöpa om marknaden: Enligt uppgifter ska BYD lansera modellen Seagull i Europa och det förväntade priset kommer vara under 20 000 euro.

Den senaste tiden har fokus inom elbilssegmentet allt mer hamnat på pris. Att köpa en ny elbil har varit dyrt och snudd på samtliga tillverkare kämpar för att kunna lansera alternativ som fler har råd med. Diskussionen har länge varit om ”25 000 euro elbilen” där Stellantiskoncernen, Renault och VW-gruppen alla har nått på gång. Men det kanske inte räcker för att vara konkurrenskraftig.

Enligt Bloomberg ska kinesiska BYD lansera sin kompakta modell Seagull i Europa 2025 och källor till nyhetsbyrån säger att priset ska ligga under 20 000 euro. Detta även efter att man gjort modifieringar för att uppfylla europeiska krav.

Det här kan komma att påverka marknaden stort och de redan pressade biltillverkarna kommer att behöva svara på något sätt.

– Vi tittar noga på den här modellen och andra som kommer från kinesiska elbilstillverkare. Självklart är vi nervösa när nya konkurrenter kommer till marknaden, säger Martin Sander, ansvarig för Ford Europas elbilsdivision, till Bloomberg.

BYD Seagull har sålt bra utanför Kina

Och nervösa bör de vara, modellen har redan visat sig vara ett uppskattat alternativ utanför Kina. När bilen började säljas i Mexiko (under namnet BYD Mini), ett land utan någon utbyggd laddinfrastruktur, så blev det anstormning för bilen som kostar 358 800 peso, motsvarande 230 000 kronor.

Liten och billig, men inte utan kvalitet. Ny Teknik provsatt BYD Dolphin på bilmässan i Peking.

EU tittar just nu på att införa tullar och tariffer för kinesiska biltillverkare. EU-kommissionen kommer meddela ett initialbeslut om potentiella tariffer den 5 juni, vilket Kina redan hotat att kontra med egna mottariffer.

Oavsett hur det blir – har BYD planerat för förändringar. Tillverkaren har redan beslutat att bygga bilfabrik i Ungern för att motverka risken att bli ”utstraffad” från Europa.

Och frågan är om bilindustrin ens vill ha dessa tariffer och tullkrig? Carlos Tavares, chef för den stora Stellantiskoncernen, har tidigare varit högljutt för en förändring för att mota det kinesiska hotet. Men även han har vänt. På frågan om hur han såg på BYD:s budgetoffensiv och EU:s tariffer svarade han:

– Vi har ingen intention att lämna det här prisspannet orört för våra kinesiska rivaler. Vi tror inte att protektionism kommer ge oss en långsiktig väg ut ur den här konkurrensen.

I fjol hade kinesiska bilmärken en marknadsandel på runt sju procent när det kom till elbilar i Europa. Denna förväntas enligt Transport&Environment växa till elva procent i år och till 2027 kan den nå 20 procent.