Våren 2016 lanserades nya E-Klass, en ny måttstock i premiumsegmentet. Några månader senare kom den stora kombimodellen tätt följd av ”skogsmullen” AllTerrain. I våras kom snygga E-Klass Coupé och nu är samlingen komplett med den öppna modellen.
Jag har tidigare förmedlat min förtjusning över att köra öppet en vacker sommardag. Det är en känsla som jag önskar fler skulle få uppleva. Många ser på cabriolet som ”en kul grej” men rätt så opraktiskt eftersom de ofta är trånga, har små bagageutrymmen och fungerar bara några veckor per år. Visst är det så…eller?
Nya Mercedes E-Klass Cabriolet utmanar dessa ”fördomar” med gott om utrymme för fyra personer, ett riktigt hyfsat bagageutrymme och ett canvastak som sluter lika tätt som ett plåttak. Det här är en bil som vänder sig till de som uppskattar friheten de soliga och varma dagarna, en riktigt hög komfort vid långresor och att bli konstant beundrad när man glider fram, för glider fram är precis vad man gör.
Nya Mercedes E-Klass Cabriolet skiljer sig ordentligt från föregångaren. Precis som Coupé varianten så baseras Cabrioleten på E-Klass plattformen och inte C-Klass som tidigare. Det innebär att bilen är bredare, längre och har längre hjulbas, vilket medverkar till ett betydligt större innerutrymme som framförallt märks i baksätet där två vuxna sitter riktigt komfortabelt. Det här är en stor cab!
Eftersom det i grunden handlar om samma bil som Coupén jag testade i mars, går jag inte in på tekniska detaljer och körkänsla. Det kan ni läsa om här. Istället vill jag fokusera på hur utomordentligt snyggt Mercedes har konstruerat den härliga suffletten och att man haft den goda smaken att undvika en hard-top som bara tar en massa plats i bagageutrymmet och inte tillför varken mer värme eller tystare kupé.
Mercedes kallar taket för ”akustiksufflett” och med det menas att den är tät, riktigt tät. Ljudnivån inne i kupén när taket är stängt, är marginellt högre än Coupé modellen. Taket är ordentligt isolerat vilket innebär att kupén värmer upp snabbare än en konventionell bil kalla vinterdagar. Det tar ca. 18 sekunder att fälla ner det och lika mycket tid att fälla upp det. Dessutom kan man göra det i hastigheter upp till 50 km/h.
Att köra nedcabbat i lite kallare väder är inga problem eftersom framsätena är utrustade med så kallade AIRSCARF, dvs. fläktar i sätet som blåser varmluft i nacken. Dessa går att ställa in i tre hastigheter. Dessutom är bilen utrustad med AIRCAP, vilket är en spoiler som fälls upp ovanför vindrutan samtidigt som ett vindskydd fälls upp bakom baksätet. Det eliminerar mycket drag, även för de i baksätet. Fläktarna i framsätet är skönt varma dagar som de vi hade i Alperna.
Motoralternativen är desamma som i coupén, dvs.:
E 220 d
Fyrcylindrig diesel på 194 hk och 400 Nm vridmoment. Förbrukning vid blandad körning är 4,3 l/100km och CO2 värdet är 113 g/km. 0-100 km/h tar 7,7 sek och toppfarten är 237 km/h. Priset börjar på 509 900 kr.
E 200
Fyrcylindrig bensinmotor på 184 hk och 300 Nm vridmoment. Förbrukning vid blandad körning är 6,2 l/100km och CO2 värdet är 142 g/km. 0-100 km/h tar 8,1 sek och toppfarten är 234 km/h. Även denna börjar på 509 900 kr.
E 300
Fyrcylindrig bensinmotor på 245 hk och 370 Nm vridmoment. Förbrukning vid blandad körning är 6,8 l/100km och CO2 värdet är 154 g/km. 0-100 km/h tar 6,6 sek och toppfarten är 250 km/h. Priset börjar på 567 900 kr.
E 350 d 4MATIC
V6 diesel på 258 hk och 620 Nm vridmoment. Förbrukning vid blandad körning är 6,5 l/100 km och CO2 värdet är 170 g/km. 0-100 km/h tar 6,1 sek och toppfarten är 250 km/h. Priset börjar på 624 900 kr.
E 400 4MATIC
V6:a på 333 hk och 480 Nm vridmoment. Förbrukning vid blandad körning är 8,1 l/100km och CO2 värdet är 187 g/km. 0-100 km/h tar 5,5 sek och toppfarten är 250 km/h. Priset för toppmodellen börjar på 605 900 kr.
Efter att ha testat ett antal cabrioleter skulle jag faktiskt vilja sträcka mig till att påstå att nya Mercedes E-Klass Cabriolet toppar min lista, helt enkelt därför att den är komplett om man är ute efter en fyrsitsig cabriolet. Visst finns det billigare alternativ, men ingen med de generösa utrymmen som E-Klass Cabriolet erbjuder eller den teknik som bidrar till härliga och säkra köregenskaper.
FOTO: Håkan Nilsson