ELBILAR

Polestar 4-chefen: Vi kan inte göra en bil för alla – då får vi en Passat

Ola Aldensjö, produktchef för Polestar 4, framför ett exemplar av bilen.

I fjol ryckte Polestar skynket av ”suv-coupén” 4 och nu har produktionen nyligen dragit i gång. Modellen kommer med många nyheter men hur har tillverkaren prioriterat – och vad man valt bort?

Publicerad Uppdaterad

Ny Teknik fick som enda svenska redaktion  möjligheten att åka med i bilen  Polestar 4 på vägarna runt Santa Monica Airfield i samband med Polestar Day – och ställa frågor till produktchef Ola Aldensjö.

Att bilen byggs på Geelys SEA-plattform var, sett i backspegeln, ett klokt val. Polestar behöver få ut flera modeller och att då kunna köpa en ”nyckelfärdig” arkitektur var ett måste. Ola Aldensjö menar att Polestar ändå skiljer ut sig från andra Geely-märken på samma plattform.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här