Soltaket ska ge 10 procent längre räckvidd per år

2019-09-05 11:15  
Fraunhofer Institute for Solar Energy Systems har utvecklat ett soltak för bilar. Foto: Fraunhofer ISE

Nu lanseras ett biltak som levererar omkring 210 watt per kvadratmeter. Under soliga dagar sägs solcellerna ge elbilar tio extra kilometer – och under ett år ska räckvidden förlängas med upp till tio procent.

Många var skeptiska när tyska Sono avslöjade att de skulle klä utsidan på sin kommande elbil med solceller. Men i dag tittar bland andra Toyota och Hyundai/Kia på solpaneler som räckviddsförlängare.

Sono hävdar att tekniken kommer ge deras modell Sion upp till 30 extra kilometer om dagen. En annan uppstickare är Nederländska Lightyear One, där de fem kvadratmeter solpaneler som täcker modellen Stella sägs förlänga räckvidden med 50-70 kilometer.

Nu lanseras en lösning som kommer göra det lättare för andra tillverkare att hoppa på trenden. Tyska Fraunhofer Institute for Solar Energy Systems har utvecklat ett färdigt biltak med högeffektiva solceller. Taket ska leverera omkring 210 watt per kvadratmeter, vilket under soliga dagar sägs ge den genomsnittliga elbilen en daglig elproduktion som motsvarar tio kilometers körning.

Soltaket kan få vilken färg som helst

Fraunhofer har valt monokristallina solceller som lamineras mellan plastfilm och placeras mellan två välvda glastak. Det är dock osynligt för betraktaren, för Fraunhofer använder en glasbeläggning som kan ge i princip vilken färg som helst.

Sett över ett år beräknas taket sammantaget ge den genomsnittliga föraren en räckviddsförlängning på omkring tio procent – detta med utgångspunkt från solstrålningen i Fraunhofer ISE:s hemort Freiburg im Breisgau. Man räknade på en elbil som kör 1 500 mil och förbrukar 17 kWh per 100 kilometer. 

Läs mer: Sonos solcellsbil testkörd: Funktionalism på hjul

Mellan 2016 och 2017 genomförde företaget tester med solceller på sex lastbilstak i Centraleuropa, Sydeuropa samt östra USA. De visade att ett lastbilstak under ett års körning har potential för att leverera 5 000-7 000 kWh, vilket motsvarar 5 000-7 000 kilometers körsträcka. Det skriver Fraunhofer i ett pressmeddelande.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt