Premium

Så ska Volvo EX90 se, känna och förstå allt som händer

Nästa generations lidar, massvis av sensorer och en ny typ av chip i bilen. Här är tekniken som hjälper kommande elsuven EX90 att se och analysera allt som händer – med ambitionen att vi snart ska kunna släppa taget om ratten.

Publicerad

EX90 är Volvos första modell på den nya plattformen SPA2. Den är dessutom designad för en framtid med självkörande fordon. EX90 har en tilläggsfunktion som kallas ”ride pilot” som innebär att föraren kan släppa ratten helt under körning. 

Målet är att funktionen ska frigöra tid åt föraren, som i stället för att köra ska kunna ägna sig åt att läsa, umgås eller bara att vila ögonen. Först ut att få använda tekniken skarpt blir EX90-förare i Kalifornien, där lagstiftningen tillåter den typen av funktioner. Exakt när tekniken är redo att rullas ut skarpt kan Volvo inte säga i dagsläget.  

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här